onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Vad hade hänt om Kamprad satsat allt på sitt bästa kort?

Att bryta mönster är att utmana hjärnan, både sin egen och medarbetarnas? skriver Ann Lagerström som kommer att skriva ledarskapskrönikor i Medievärlden med start idag.

Publicerad: 15 februari 2012, 09:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Vi människor ser det vi är inställda på att se. Hjärnan registrerar vår längtan, våra föresatser och visar oss sedan den värld vi beställt. Den som funderar på en ny bil märker att blicken dras till de senaste modellerna där på gatan. Den som är gravid tycker att staden är full av buktande magar och bestämmer man sig för att göra Sveriges bästa lokal- eller nyhetstidning så är det precis det som hjärnan försöker åstadkomma. Uppdraget skärper hjärnans arbete men begränsar också.

Vad hade hänt om Kamprad satsat allt på sitt bästa kort, på storsäljaren Billy och meddelat medarbetarna att målet för företaget är att tillverka landets bästa bokhyllor. Visst hade de fått energi. Och visst hade de producerat mängder av Billy och säkert också uppfunnit bröderna Bertil, Börje och systern Belinda, men något Ikea med varuhus över hela världen hade det inte blivit.

Istället tog Ingvar två steg tillbaka, släppte tanken på den där enskilda produkten, och tänkte: Vad kan vi, med vår kompetens, göra för våra kunder? Och så skapade han ett helt annat mål för sig själv och sina medarbetare: Vår vision är att skapa en bättre vardag för många människor. Ett uppdrag som gett Billy sällskap av 9 499 helt andra produkter som idag säljs i varuhus i 41 länder.

Låtsas för en minut att du arbetar på Ikeas utvecklingsavdelning, som lär ligga på tredje våningen där på kontoret i Älmhult. Föreställ dig först bokhylleuppdraget och pröva några idéer. Flytta sedan din koncentration till visionen och se vad som händer. Det går nästan att fysiskt känna hur hjärnan öppnar sig. Hur tunnelseendet förvandlas till en panoramablick och möjligheterna blir oändliga.

Länge har vi som arbetat inom media koncentrerat oss på några få enskilda produkter. Vi har inriktat oss på att skapa Sveriges bästa radiostation, lokaltidning, modemagasin, tv-kanal och därmed begränsat oss själva. Frågan är vad som skulle hända om vi också backade några steg och började betrakta journalistiken som det öppna kunskapsfält det i realiteten är? Om vi för en stund släpper taget och ställer en öppen Ingvarfråga: Hur skulle en vision för journalistiken se ut om den utgick från vår kompetens och användarnas behov istället för från paketeringen?

Att bryta mönster är att utmana hjärnan, både sin egen och medarbetarnas. Den som i decennier arbetat efter principen att journalistik och trycksvärta är oupplösligt förbundna har mer eller mindre automatiska kemiska mönster inpräntade i neuronen.  Mönster som styr all form av idéarbete på redaktionen. Så länge uppdraget inte ändras, så länge hjärnorna inte får en annan vision att förhålla sig till så fortsätter arbetet i samma spår.

På 70-talet köpte jag en bokhylla av företaget Bokhyllan ab på Torsgatan 8 i Stockholm. Företaget finns kvar i samma lokaler och erbjuder idag åtta olika bokhyllor till försäljning.

Ann Lagerström  journalist, författare och ledarskapskonsult specialiserad på media

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev