Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Vad betyder webbtittande för tittarombudsmannen?

Publicerad: 27 maj 2009, 09:39

Nu går webbtv-tittandet om det vanliga tvtittande bland de unga. TV4:s tittarombudsman Janne Andersson konstaterar att det är mer ett ekonomiskt problem än ett publicistiskt.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionTV4

Vad händer med trovärdigheten och möjligheten att ta ansvar när tittandet flyttar till nätet?

–    Det här är svårare för fria bloggar än för ombudsmän och redaktioner som på TV4 och Aftonbladet.
–    Men på nätet gäller det att vara först. Kan man visa publiken att man är först så är så mycket vunnet. Och då kan det gå för fort och det kan slarvas.

Hur mycket av reaktionerna du får handlar om nätet?

–    30-40 procent. Då är det mycket om vad man kan se och inte kan se, vad man får betala för och så.
–    Senaste stormen jag hade var för fjorton dagar sedan efter diskussion på nätet om cykling. Ingen talade om dopning, men det antyddes, ”hur kan man cykla uppför i tio mil?”. Det blev ett jävla hallå, men först efter tre, fyra dagar. Då hade någon sett det och så spreds det inom Cykelsverige. Det blev en riktad proteströrelse, och inte fel i det.

Ser du något positivt med rörelsen över till nätet?

–    Rent allmänt att det är fler än vi journalister som kommer till tals – fler uppgifter kommer fram.
–    Sedan sker en del för fort och blir fel – och en del som inte borde läggas ut blir utlagt i alla fall. Som obduktionsbilderna på Arbogabarnen på Pirate Bay. Där skrev vi på TV4 att bilderna fanns, och så ökade besökarna där till några tusen. Det var inte så bra.

I morgon leder Janne Andersson – som också är gästprofessor – en debatt på Södertörns högskola om webbtittandet på temat ”Vem ska betala”, med bland andra Mattias Fyrenius, chef TV4 Nya Medier, Elsa Falk, chef för rörlig bild på Aftonbladet, och Thomas Porsaeus, SVT i panelen.

Kommer det att hetta till?

– Det ska bli roligt. Webbtv-tittandet har ökat med hundra procent på ett år! Lite beroende på hur man räknar är det mer omfattande än det vanliga tv-tittandet. Men hur ska vi får betalt? I fjol satsades det 75 miljoner på reklam kopplat till webbtv. Den vanliga tv-reklamen omsatte 4 miljarder.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.