Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Vad är affärsnyttan med datajournalistik, Jens Finnäs?

Publicerad: 23 januari 2013, 13:01

Jens Finnäs startar, tillsammans med Peter Grensund, Journalism++ som är Sveriges första frilansbyrå för datajournalistik.


I första hand handlar det om att göra bättre former av journalistik. Det finns en intressant potential i att skapa lösningar som är mer långsiktiga, och att skapa värden av material redaktionerna redan sitter på. Om man kunde strukturera upp exempelvis alla recensioner skulle det kunna skapa stort mervärde.

Hur ser marknaden ut, vad är det som får er att starta det här?

Det är två trender i tiden vi hoppas rida på: Det snabbt växande intresset för datajournalistik och det faktum att medier skär ner mer på eget material och köper in mer utifrån.

Verkar det finnas en stor efterfrågan?

Vi har fått en väldigt bra respons, vi har pratat om olika idéer med flera stora mediehus redan.

Vad skulle vara drömuppdraget?

Att få göra datajournalistik inför valet, vi är väldigt inspirerade av allt som hänt i USA där data spelade en viktig roll i senaste valrörelsen, både bland journalister och på partikontoren.

Jens Finnäs har tidigare jobbat med medier som Sveriges Radio, Yle, Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet. Peter Grensund lämnade Svenska Dagbladet vid årsskiftet, där var han bland annat med och byggde Räntekartan.

Journalism++

Journalism++ är ett nätverk av företag och frilansare som söker nya former för journalistik. Sedan tidigare är byrån representerad i Paris och Berlin. Journalism++ Stockholm blir den tredje grenen. Journalism++ ligger bland annat bakom Feowl, en plattform för att kartlägga strömavbrott, och Datawrapper, ett open source-verktyg för att enkelt visualisera data. På klientlistan finns bland annat AFP och Arte.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.