Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Utveckling ett måste – eller?

Publicerad: 18 maj 2009, 04:29

KOLUMN: Stå still är att gå baklänges. Det var namnet på Svenska Dagbladets ad Anna Thurfjells föredrag men fungerar också som sammanfattning av SND/S seminarium i Uleåborg i fredags.


Utveckling är en viktig faktor för överlevnad. Det har man insett på Schibsted och har därför gett henne klara direktiv att fortsätta sitt arbete med att hela tiden skruva på stort och smått i tidningen. Och man satsar resurser på det. Bland annat skickades en grupp från mediehuset till SND:s stora konvent i Las Vegas för att inspireras.

De hade dock ett krav på sig.
De skulle komma hem med 100 bra idéer för tidningen. Det blev 400?

I bland handlar god design om bokstavlig överlevnad också. Kina har gjort stora framsteg när det gäller tidningsdesign under de senaste åren. Bland annat vann några av landets tidningar fina internationella designpriser i fjol, både för sidor om OS och om jordbävningen som drabbade södra Kina för ganska precis ett år sedan.
Några tidningar vågade berätta mer om katastrofen än vad regimen önskade. Och på ett sådant sätt att sidorna också vann designpris. Vilket fick makten att omtolka historien och nu hävda att det var ett bevis på öppenheten i landet berättade Lily Lu, ordförande för den SND:s nystartade kinesiska avdelning.
För normalt är det så att har man gjort för många texter och eller rubriker som retat upp makthavarna i Kina blir det sparken. I bästa fall.

Nya vägar prövar man också snart på Sundsvalls Tidning. Där införs snart möjligheten att få papperstidning fredag, lördag och söndag. Resten av veckan får prenumeranten tillgång till en digital version av tidningen.
Allt till ett reducerat pris jämfört med de som väljer att ha papperstidning alla dagar berättade ST:s medieutvecklare Svenåke Boström.

En hittills oprövad kanal för nyhetspublicering är att bygga in ett nyhetsflöde i ett online-spel. Ett sätt för mediehusen att nå målgrupper som man sällan eller aldrig kommunicerar med annars. Det är ännu inte verklighet, med betoning på ännu inte.
Tony Manninen, vd för spelföretaget Ludo Craft kom med förslaget:
–    Men eftersom jag aldrig har varit först med någonting grunnar säkert några redan på det här.

Att överlevnad, inte minst i kristider, kräver utveckling vilket i sin tur kräver inspiration och goda exempel håller de flesta med om. Men inte de svenska mediehusen.
För av den redan lilla grupp svenskar som rest till Uleåborg var det bara två stycken som varken var pristagare, föreläsare, arrangör eller sponsor.
Det finns bara två alternativa tolkningar:
1.    De tycker inte programmet var tillräckligt bra.
2.    De räknar med att få reda på höjdpunkterna i Medievärlden.

Till slut: Om det är utveckling eller inte må vara osagt, men Medievärlden testade ett nytt sätt at rapportera från årets SND/S-seminarium, ett Twitter-flöde kompletterat med två rörliga inslag på vår Youtube-kanal.
Erfarenhet: Det går att lyssna och skriva samtidigt. Men när man ska översätta också kan det gå för fort ( Förlåt Svenåke, den här tweeten blev inte den bästa?)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.