Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Utveckla lönsammare än att spara

Publicerad: 27 september 2007, 06:47

Branschdagarna: Det gäller att sitta på ångvälten. Inte vara under den. Det underströk Stampens vd Tomas Brunegård flera gånger när han på torsdagsmorgonen pratade om vilka visioner han har inför framtiden.


2012 är hans mål att Stampen ska ha en omsättning på över 10 miljarder. För att klara av det krävs att koncernen ökar sin närvaro utanför Sveriges gränser. Något som man redan börjat med när det gäller tryckeriverksamheten.

Men det gäller också att hela tiden ha ett känsligt finger i luften för att känna av dagens, och morgondagens strömningar.
Tomas Brunegård ser tre trender.

– Konsumenten, läsaren, kickaren vill vara delaktig. Vilket inte är en självklarhet historiskt sett.

Det är viktigt att få in mer ödmjukhet i verksamheten menar han. Att inte stirra sig blind på vilka begränsningar som finns, i till exempel färgmöjligheter och presskapacitet. I stället handlar det om att utgå ifrån vad läsarna vill ha.

Trend två är att annonsörerna allt mer kommer att gå sina egna vägar. Inom bara några månader kommer det märkas i kassaflödet spåra han. Och det ligger strategiska beslut bakom varför internet tar allt mer av annonskakan.

Ikea har, enligt honom, som mål att inom något år ha 90 miljoner besökare på sina kampanjsajter.

– Behöver de då andra medier för att kommunicera med sina kunder?

Trend tre är att världen blir allt mindre.

En filmsnutt föreställande ett skrattande barn från Nyköping är en av Youtubes mest klickade filmer.

– Den fanns inte på Södermanlands Nyheters sajt.

– Det globala perspektivet är på väg rakt ner i lokaltidningens verklighet.

För att Stampen skulle vara en välmående koncern på sikt krävs det tillväxt, allianser och nya samarbetsformer.

– Det skapar kraft för att vi ska kunna vara en del av utvecklingen.

Det är en stor drivkraft bakom de senaste årens hopslagningar och uppköp som Stampen medverkat till.

– Det har inte handlat om att bara slå ihop och spara pengar. Det finns mer pengar på att utveckla nya affärer än att spara.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev