Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Utbärningskvaliteten viktig – men lojaliteten hög

Publicerad: 5 oktober 2006, 14:06

En tredjedel av morgontidningsprenumeranterna i Finland är inte nöjda med utbäningen. Det visar en stor undersökning från våren 2005. Men lojaliteten är hög, bara fem procent kommer att lämna prenumerationen för gott om inte distributionen motsvarar deras förväntningar.


Den finska dagspressen har sakta tappat i upplaga i femton år. I samband med det tidiga 90-talets ekonomiska kris föll upplagorna i takt med BNP. Men när ekonomin efterhand stärktes och utvecklades starkt positivt, så hängde inte tidningsupplagorna med. De låg kvar, och fortsatte snarare att falla.

Den undersökning som genomförts av branschen och posten tillsammans har haft som mål att kartlägga i vilken mån utbärningen spelar roll i tappet. Heikki Nikali, forskningschef på finska Posten, refererade resultatet vid branschdagarna.
Utbärningen har tre grundläggande kvaliteter som spelar roll för prenumeranterna: tidpunkten, sättet och avståndet mellan bostaden och platsen dit jag får tidningen.

Föga överraskande är den som får tidningen tidigt, i brevlådan eller i inkastet i dörren, och har kort väg för att hämta den mer trogen än den som på någon eller alla punkter har de sämre. Viktig är min förväntning – och problemen uppstår när förväntningarna på utbärningskvaliteten inte stämmer med vad jag får.

Dock är risken att prenumeranter ska sluta på grund av problemen stora. Ungefär 5 procent slutar prenumerera för gott om alla tre kvaliteterna är för dåliga – viktigast är utbärningstiden. 8 procent slutar för en period, men kommer tillbaka.

Å andra sidan är potentialen att höja upplagan bara 2 procent om alla skulle vara nöjda, visar undersökningen.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.