Medievärldens arkiv
USA: Dagspressen dök – 25 procent av annonsintäkterna borta
Publicerad: 11 augusti 2010, 10:44
Annonsmarknaden föll med 17 procent för dagstidningarna i världen under 2009. Störst var tappet i USA, där tidningarna har förlorat en fjärdedel av sina annonsintäkter. Det visar siffror från WAN-Ifra.
För västra Europa, där Sverige ingår, var minskningen 13,7 procent.
WAN-Ifra tror dock på ett bättre utfall 2010 och hänvisar till Zenith Optimedia som förutspår att annonsintäkterna kommer att öka med 3,5 procent i år.
Upplagan för världens tidningar föll med 0,8 procent under 2009. Sämst gick det i Europa där upplagorna minskade med 5,6 procent. Två världsdelar visar plussiffror: Afrika (4,8) och Asien (1).
WAN-Ifras statistik visar också att 25 procent av världens vuxna befolkning (1,7 miljarder) läser en dagstidning varje dag.
Läs mer här.
mvredaktion