Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Upplagorna 2006: Nästan alla på topplistan tappar

Publicerad: 26 februari 2007, 10:10

De enda bland de 25 största dagstidningarna som ökade under 2006 är Svenska Dagbladet med starka 6 600 exemplar, Dagens Industri med 300 och Eskilstuna-Kuriren med 100.
Aftonbladet är ohotat Sveriges största dagstidning. Närmaste konkurrenten Dagens Nyheter tappade mer än Aftonbladet, 15 500 exemplar kontra 13 100.


Trenden från 1989 med en upplageminskning med 1 procent per år fortsätter, i fjol blev den något större. Professor Karl Erik Gustafsson känner igen mönstret.
– Ungefär hälften av upplageminskningen bestäms av de prishöjningar som dagstidningarna gjort och som ligger över konsumentprisindex. Man tappar inte lika mycket i volym som man höjer i pris. Men det är kortsiktiga vinster.
¬- Kvällstidningarna är priskänsligare. Där säger man att 10 procents prishöjning är lika med ett tapp på 3 procent. Senast höjde de med en krona, alltså 12 procent, så det kan ju stämma.
Om tidningarna höjer priset men inte håller måttet enligt läsarna försvinner dessa till gratistidningar och kommer sannolikt inte tillbaka. Det är något att se upp med enligt Karl Erik Gustafsson, som menar att tidningarna inte längre kan hantera marknaden lite som de vill, som de kunde tidigare.
Svenska Dagbladets upplageuppgång ser han som ett framgångsrikt resultat av tidningens kampanj i Stockholm. Konsumenterna väljer gratistidning (för annonserna) kombinerat med Svenska Dagbladet (för nyheterna).
– Gratistidningarna har spetsat till konkurrensen mellan betaltidningarna, säger Karl Erik Gustafsson.

Sveriges största dagstidningar:
Aftonbladet, 426 000, -13 100
Dagens Nyheter, 351 800, -15 500
Expressen-GT-KvP, 344 400, -14 700
Göteborgs-Posten, 245 700, -3 200
Svenska Dagbladet, 194 900, +6 600
Sydsvenskan, 125 500, -6 100
Dagens Industri, 117 800, +300
Helsingborgs Dagblad, 82 100, -2 000
Dalarnas Tidningar, 64 800, -200
Nerikes Allehanda, 59 300, -2 700
Östgöta Correspondenten, 59 300, -1 000
Nya Wermlands Tidningen, 56 600, -700
Upsala Nya Tidning, 56 600, -1 900
Borås Tidning, 49 100, -100
Norrköpings Tidningar, 47 600, -500
Vestmanlands Läns Tidning, 45 400, -800
Barometern, 43 600, -300
Jönköpings Posten, 40 000, -500
Norrländska Socialdemokraten, 40 000, -600
Smålandsposten, 39 600, -500
Skånska Dagbladet, 39 300, -1 000
Västerbottens-Kuriren, 39 000, -1 100
Blekinge Läns Tidning, 36 100, -100
Sundsvalls Tidning, 34 100, -1 400
Eskilstuna-Kuriren, 33 500, +100

De procentuellt största tappen:
Sydsvenskan, -5,2%
Nerikes Allehanda, -4,6 %
Dagens Nyheter, -4,4 %
Expressen, -4,3 %
Sundsvalls Tidning, -4,1 %

Upplagehöjare utanför storstad:
Bohusläningen, 33 000, +100
Gefle Dagblad, 27 400, +100
Nya Lidköpings-Tidningen, 26 600, +100
Södermanlands Nyheter, 25 300, +100
Norrtelje Tidning, 14 700, +100
Vimmerby Tidning mfl, 12 100, +100
Dagbladet Nya Samhället, 12 000, +200
Kungälvs-Posten, 10 700, +300
Enköpings-Posten, 10 300, +200
Söderhamns-Kuriren, 8 300, +100
Avesta Tidning, 7 800, +100
Mölndals-Posten, 7 700, +400
Västerbottningen, 6000, + 1700
Karlskoga Kuriren, 5 300, +200
Kungsbacka-Posten, 4 900, +300
Nord-Sverige, 4 300, +1000
Haparandabladet, 4 200, +100
Kungsbacka Tidning 3 800, +900
Västgöta-Bladet, 3 500, +100
Växjöbladet/Kronobergaren, 3 000, +600
Smålandsbygdens Tidning, 2 900, +100
Kalmar Läns Tidning, 2 700, +300
Västerbygden, 2 700, +600
Bulletinen Bas Blekinge, 2 500, +400
Uddevalla-Posten, 2 400, +300
Länstidningen Östergötland, 2300, +100
Helsingen, 2 100, +100

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.