Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Upplagorna 2006: NA höjde betalningsgraden

Publicerad: 22 februari 2007, 15:50

Betalningsgraden är måttet på hur mycket priset används för att locka nya köpare. Låg betalningsgrad brukar betyda att trogna prenumeranter missgynnas och att hoppare premieras.
Högst betalningsgrad har Jönköpings Posten och Nerikes Allehanda, båda 97 procent. NA ökade graden med 3 procent.


– Vi har tappat ungefär 1900 i upplaga på att rensa ut gratisexemplar. Vi ser det här som ett omställningsår när vi gått ihop med Berslagsposten och lagt ner i Arboga. Målet har varit att rensa ut och börja om från noll med en väldigt hög betalningsgrad 2007, säger tidnigens chefredaktör Ulf
Johansson.

Topplistans morgontidningar, betalningsgraden och hur den förändrats sedan 2005:
Dagens Nyheter, 80, 0
Göteborgs-Posten, 91, +1
Svenska Dagbladet, 78, +2
Sydsvenskan, 91, 0
Dagens Industri, 82, -1
Helsingborgs Dagblad, 93, -1
Dalarnas Tidningar, 94, 0
Nerikes Allehanda, 97, +3
Östgöta Correspondenten,  94, -1
Nya Wermlands Tidningen, 96, 0
Upsala Nya Tidning, 94, 0
Borås Tidning, 94, -1
Norrköpings Tidningar, 92, -1
Vestmanlands Läns Tidning, 96, -1
Barometern, 95, +2
Jönköpings Posten, 97, -1
Norrländska Socialdemokraten, 92, -2
Smålandsposten, 95, 0
Skånska Dagbladet, 89, 0
Västerbottens-Kuriren, 93, -1
Blekinge Läns Tidning, 94, 0
Sundsvalls Tidning, 93, -1
Eskilstuna-Kuriren, 91, -1

Aftonbladet och Expressen, med 96 respektive 95 procent, har som lösnummersålda andra förutsättningar.

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev