Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

UNT gör gratistidningen ”18 minuter” med TT Spektra

Publicerad: 8 maj 2009, 01:18

Upsala Nya Tidning startar en gratistidning, för att nå de tidningslösa hushållen. "18 minuter" får en upplaga på omkring 15 000 fem dagar i veckan.


Den 11 maj kommer första numret av ”18 minuter” ut. Projektet har in i det sista hållits hemligt. Upplagan kommer att distribueras på Länstrafiken och pendeltågen från norra Uppland, kommer att finnas i ställ på stan och delas ut av kolportörer, i alla fall inledningsvis.

Målgruppen är tidningslösa hushåll, ungdomar och pendlare. Profilen är ung.

– 15-40 åringar som inte har UNT, så ser uppdraget ut, säger Jens Pettersson, tidningens redaktör.

Tidningen kommer att ha 24 sidor och vara i tabloidformat. Den trycks på UNTs tryckeri, före produktionen av ordinarie UNT.

Tidningen är till sitt innehåll ett samarbete mellan UNT och TT/Spektra. Jens Pettersson har två skrivande och fotograferande medarbetare. Själv sköter han planering och produktion, och redigerar de 3-4 lokala sidorna. De skickas till TT i Stockholm tillsammans med annonssidorna, där TT:s in- och utrikessidor, tvtablåer, sport och feature/nöje läggs till, sammanlagt 11 sidor. TT Spektra gör förstasidan efter instruktion av Jens Pettersson och skickar allt till tryckeriet. Deadline strax före klockan 22.

Syftet med tidningen är framför allt kommersiellt. UNT har en räckvidd på 148 000, men börjar närma sig den dramatiska hushållstäckningen 50 procent. Gratistidningen kommer att lägga till mellan 1 och 1,5 läsare per exemplar till den samlade räckvidden.

Intresset från annonsörerna är stort, enligt UNTs chefredaktör Lars Nilsson.

–    Det mesta är sålt fram till midsommar. Då har de ändå köpt grisen i säcken eftersom vi inte kunnat berätta vad det handlar om.

”18 minuter” har hittills sålts som enskilt medium, men kommer att ingå i paket med UNT och unt.se.

Gratistidningen är resultatet av ett uppdrag från UNTs styrelse att öka räckvidden. Företaget har varit intresserat av en lokal gratistidning som kommer ut på veckobasis, men det har inte lett till affär. Nu blir det ”18 minuter” istället.

Hur mycket UNT satsar i projektet är en affärshemlighet, behovet att öka räckvidden är prioriterat. Men målet är att ”18 minuter” ska gå runt. Intäkterna bör då ligga i storleksordningen 50-60 000 kronor per nummer.

Varför ”18 minuter”?

–    Det är en koppling till vårt riktnummer 018, säger Lars Nilsson, till åldersgruppen vi riktar oss till. Och så finns det ju några Schibstedtidningar som heter ”20 minuter”.

Är du nöjd med samarbetsmodellen med TT?

–    Ja, vi tycker att den är bra. Vi ser det som ett samprojekt.

Göran Westin på TT berättar att idén kom för bara några månader sedan – mycket kort tid för ett så stort projekt.

–    De gjorde klokt i att börja med att undersöka vad som redan finns och hur det passade in i deras projekt.

TT Spektra gör ett knippe färdiga sidor till sina kunder. En hel del av dem används i ”18 minuter”, med anpassad layout.

Kan det här vara intressant för andra?

–    Det finns en möjlighet för oss att ta på oss mer outsoarcinguppdrag, om förutsättningarna är de rätta. Vi har erfarenhet av det här, vi gör sportsidor åt Metro, vi är nöjda och frågar du dom är de säkert också nöjda.

Har ni förfrågningar från fler?

–    Ja?vi för diskussioner med flera.

Har du kostnadstäckning i projektet?

– Ja, vi ska nog gå runt på det här. Men det har ett reklamvärde också.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.