måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Unikt samarbete ger unga gratis dagstidning

Publicerad: 31 augusti 2010, 04:34

Från imorgon erbjuder 51 finska dagstidningar alla unga som flyttar hemifrån en gratis dagstidning i två månader. Medievärlden har intervjuat Pirjo-Riitta Puro på Tidningarnas Förbund ("finska TU") om satsningen.


AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


I morgon, första september, går 51 finländska dagstidningar ut i en gemensam kampanj för att vinna de unga läsarna.

I ett unikt samarbete erbjuds alla 16-24-åringar som flyttar hemifrån att gratis få en dagstidning i två månader.

– Nu tar vi tag i ett problem som länge varit känt och försöker se till att de unga håller fast vid dagstidningen, säger Pirjo-Riitta Puro på Tidningarnas Förbund till Medievärlden.

Idén till kampanjen kom för över ett år sedan, från en avdelning inom Tidningarnas Förbund (Finlands TU”) som sysslar med ungas läsvanor.

I bakgrunden fanns olika undersökningar som visade, att den kritiska punkten vad gäller dagstidningsläsningen är just när de unga flyttar hemifrån.

– De flesta är vana hemifrån vid dagstidningen men det betyder inte att de är beredda att prenumerera till sitt eget nya hushåll, förklarar Pirjo-Riitta Puro.

Till det unika i kampanjen Min tidning hör, att dagstidningarna gått samman över tidningshusgränserna och själva står för alla kostnader.

– En särskild poäng är att den ungdom som flyttar till en annan ort kan få den ortens tidning. Det gör att det skapas ett band till den nya orten samtidigt som det underlättar att göra sig hemmastadd, påpekar Pirjo-Riitta Puro.

Alla medlemmar i Tidningarnas Förbund har fått erbjudande om att delta. Samtliga svenskspråkiga dagstidningar, förutom de på Åland, deltar.

På finskspråkiga sidan deltar alla utom draken Helsingin Sanomat samt Åbo-dagstidningen Turun Sanomat. Deltar gör exempelvis den stora affärstidningen Kauppalehti.

Kampanjen ska pågå i fem år och en första utvärdering göras i januari 2011.

– De medverkande dagstidningarna bad om minst två års kampanjtid så att vi kunde se de verkliga resultaten, förklarar Pirjo-Riitta Puro.

Och vilket tror då hon och Tidningarnas Förbund att resultatet kommer att bli?

– Det är väldigt svårt att förutspå intresset. Nästa fråga är ju sedan i vilken mån ungdomarna, eller deras föräldrar, är intresserade av att ta en betalprenumeration.

– Utvärderingarna får ge svar, vi hoppas naturligtvis på ett gott resultat, avslutar Pirjo-Riitta Puro.

Sören Viktorsson, Helsingfors

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev