Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Unga kan inte skilja nyheter från reklam

Publicerad: 30 januari 2019, 07:47

Thomas Nygren har studerat ungas källkritik på nätet. Foto: Privat

88 procent av unga i en studie kunde inte skilja på reklamen och det redaktionella innehållet på en av Sveriges största nyhetssajter. Det är en av slutsatserna i en studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nordicom Review. "Medierna behöver vara medvetna om att även när det är utmärkt kan det vara svårt för människor att skilja nyheter från reklam", säger Thomas Nygren, som gjort studien.


Svenska ungdomar är dåliga på att skilja nyheter från reklam eller falska nyheter. Speciellt dåliga är de som anser sig själva vara duktiga på just det, visar en studie ledd

Läs artikeln med ett
kostnadsfritt konto

Skapa konto

Har du redan ett konto? Logga in

Med ett konto på Dagens Media får du tillgång till:
Utvalt innehåll från redaktionen
Nyhetsbrev - Nyheter och beslutsunderlag direkt i din inkorg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev