Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Ulrik Haagerup: Gemensam nordisk marknad inom fem år

Publicerad: 6 oktober 2006, 13:14

För fyra år sedan stod papperstidningen för 70 procent av danska Nordjyske Mediers omsättningen. I dag är siffran nere i 30 procent.
- Inom fem års tid har vi en gemensam mediemarknad i Norden, sa Ulrik Haagerup, chefredaktör vid Nordjyske Medier, vid den avslutnade paneldebatten på branschdagarna.


Haagerup var, liksom övriga deltagare i debatten, övertygad om att gratistidningarna kommit för att stanna. Att som mediehus engagera sig i såväl betalda som gratisdistribuerade tidningar är i dag både en självklarhet och nödvändighet, ansåg han.
Lena K Samuelsson, chefredaktör på Svenska Dagbladet, tror inte att läsarna tar en gratistidning för att den är gratis. De läser den för att den passar dem just då, till exempel på väg till jobbet.
– Gratistidningarna ställer oss på de betalda tidningarna inför nya utmaningar. De ger oss en nödvändig skjuts i vårt förändringsarbete.
På frågan om vilka kompetenser som medieföretagen letar efter när nya människor ska anställas svarade Lena K Samuelsson innovativa, nytänkande människor ”som skiter i traditioner”.
Ulrik Haagerup tvivlade på om det var på journalisthögskolorna man i framtiden skulle hitta de bästa reporterämnena:
– Det största problemet med många skolor är att de i dag utbildar journalister till en verklighet av i går.
Tomas Brunegård, koncernchef för Stampen-gruppen, framhöll att han letar efter nästa generations medieledare. Inom kort ska Stampen rekrytera en management-trainee. Han skulle gärna se en kvinna i 25-30-årsåldern med annan etnisk bakgrund än svensk.
– De vi rekryterar måste ha rätt attityd, en positiv inställning till förändringar, ansåg Tomas Brunegård.
Han efterlyste också fler affärsutvecklare inom mediebranschen.
– Vi behöver vidga vyerna. Jag är övertygad om att det till exempel finns många journalister som skulle bli bra affärsutvecklare.
Vilka företag skulle ni vilja köpa? undrade samtalsledaren och tv-journalisten Erika Bjerström.
Ulrik Haagerup:
– Stampen och Google.
Tomas Brunegård:
– MySpace.
Lena K Samuelsson:
– Vi har redan gjort vårt drömköp: matsajten Tasteline.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.