Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Två S-tidningar skrotas

Publicerad: 3 mars 2017, 10:48

Bolaget AiP Media Produktion AB, som ägs av Socialdemokraterna, lägger ned Stockholms Tidningen och Ny Tid. "Vi har ett stort digitaliseringsarbete framför oss. Det tar kraft och då måste vi prioritera", säger bolagets vd Nina Wadensjö.


Denna veckas utgåvor av respektive tidning blir de sista. I stället ska systertidningen Aktuellt i Politiken från och med nästa vecka utökas med fler sidor som särskilt bevakar Stockholmsregionen och Göteborgsområdet.

– Det finns flera skäl till det här beslutet. Men framför allt handlar det om att vi behöver satsa på och utveckla en av tidningarna. Vi har ett stort digitaliseringsarbete framför oss. Det tar kraft och då måste vi prioritera. Vi bedömer inte att det kommer att bli lättare för papperstidningarna de närmaste åren, säger Nina Wadensjö, som är vd för AiP Media Produktion AB, till Medievärlden.

Förändringen innebär att Stockholms Tidningen och Ny Tids nuvarande prenumeranter fortsättningsvis kommer att få Aktuellt i Politiken i brevlådan i stället. Nina Wadensjö hoppas att prenumeranterna ska uppskatta tidningen och inse att det inte blir någon dramatisk skillnad.

Stockholms Tidningen och Ny Tid är två mindre regionala tidningar och en del material är gemensamt redan i dag, så jag hoppas att deras prenumeranter ska känna igen sig och gilla Aktuellt i Politiken.

Hur påverkas bevakningen när tre tidningar blir en?

– Jag är väldigt mån om att vi ska bevaka hela Sverige. Aktuellt i Politiken rapporterar redan från söder från norr, så vi ska nog klara av att täcka även Göteborg och Stockholm.

De fackliga förhandlingarna pågår just nu. Nina Wadensjö kan därför inte uttala sig om hur många medarbetare som påverkas eller hur.

– Men jag kan säga så mycket som att vi har konstaterat arbetsbrist.

I samband med omorganisationen kommer Aktuellt i Politiken att få en uppfräschning.

– Första veckan i april får Aktuellt i Politiken en ny form och en ny webb. Vi ska också börja skriva mer unikt för webben. Så det händer mycket med tidningen de närmaste veckorna vilket känns väldigt roligt.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News