måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TV4:s lokala försäljning ökade kraftigt

Publicerad: 20 februari 2012, 12:44

TV4 ökade omsättningen men minskade resultatet jämfört med 2010.

Ämnen i artikeln:

TV4

AA

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Omsättningen ökade till 5 555 (5 265) miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade till 529 (826) miljoner, vilket ger en rörelsemarginal på 10 (16) procent.

Om inte C More/Canal+ räknas med låg dock resultatet ganska stilla, på 654 (666) miljoner kronor.

TV4 Sverige, den lokala tv-verksamheten, ökade försäljningen med 20 procent och ökade marknadsandelen på den lokala reklammarknaden. Lönsamheten förbättrades också. Även Sjuan har brutits ner på lokal nivå, med en försäljning över förväntan, enligt TV4.  TV4 Sverige startade också Out Of Home-tv, tv för butiker, väntrum och liknande.

TV4 Digitala medier ökade annonsintäkterna med 59 procent och konsumentintäkterna med 100 procent. Under året lanserades betaltjänsten TV4 Play Premium, samt en TV4 Play-app för Ipad.

Betal-tv-verksamheten i C More/Canal+ gick med förlust på grund av färre abonnenter, en direkt följd av att Canal+ förlorade Premier League-rättigheterna 2010. Den negativa trenden vände under andra halvlåret 2011, enligt TV4.

”Tack vare den goda försäljningsutvecklingen nådde TV4-Gruppen, exklusive Canal+, samma resultatnivå som 2010. Däremot har vår rörelsemarginal försämrats som en följd av de kraftigt ökade programinvesteringar vi gjort under året, investeringar som varit nödvändiga för att möta den allt hårdare konkurrensen på den svenska tv-marknaden”, säger TV4-Gruppens vd Casten Almqvist i en kommentar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev