Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tv-satsningen sänker HD:s resultat

Publicerad: 2 april 2012, 06:22

Helsingborgs Dagblad minskade resultatet förra året.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Helsingborgs Dagblads resultat minskade med 20 miljoner till 22 (42) miljoner förra året. Förklaringen är en kostsam satsning på tv något som HD-ledningen dock har stora förhoppningar på framöver.

– Vi startade vår tv-verksamhet under 2011 och det var både svårbudgeterat och kostsamt, säger vd Pontus Bodelsson.

HD:s resultat efter finansnetto blev i fjol 36 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2010 då vinsten blev 55 miljoner. Omsättningen var nästan oförändrad, ca 450 miljoner kronor.

– Absoluta merparten av vinsttappet beror på tv-satsningen, säger Bodelsson, som framhåller att det är en långsiktig satsning som det kan ta tid att få lönsamhet i.

– Men vi är nöjda så här långt. Intäkterna från tv ligger på budget.

Enligt Bodelsson började HD:s verksamhet bra medan det blev ganska tufft det sista kvartalet, inte minst för nätförsäljningen. Även inledningen av 2012 blev ganska dyster.

– Januari och februari var tunga, men vi har sett en viss återhämtning under mars.

HD:s upplaga låg i stort sett stilla under 2011 minskningen var en procent.

– Något som man, märkligt nog, kanske ska vara nöjd med i dessa tider.

Pontus Bodelsson ser en fortsatt vinstminskning under 2012.

– Vi är inne i en långsiktig omställning och den får göras på bekostnad av lönsamheten. Bland annat måste vi, i likhet med andra, hitta nya digitala exponeringsmöjligheter för annonsörerna.

Några planer för att ta betalt för nätet har Helsingborgs Dagblad inte för närvarande.

Lars Ohlander

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Helsingborgs Dagblad

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev