Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tunga tapp i reklamköpen under april

Publicerad: 14 maj 2009, 04:35

Det har inte vänt i april. Rapporten från Sveriges Mediebyråer är lika dramatisk som för årets första tre månader. Nu drabbades också tv hårt, med ett tapp på 28 procent.


Mediebyråerna förmedlar mellan 35 och 40 procent av reklamköpen. Under april i år investerades det för 918 miljoner via dem, mot 1,2 miljarder i fjol. Minskningen är på 24 procent och drar med sig det ackumulerade tappet i år till 20 procent.

Reklaminvesteringarna i april via mediebyråerna. Jämfört med april 2008

Värsta drabbat under april är populärpress och fackpress med tapp på över 30 procent. Dominerande tv tappade för första gången lika mycket som de andra stora. 120 miljoner försvann under april förhållandevis i fjol.

Internet tappar 18 procent, i samma storleksordning landsortspress med 19 procent.

Ackumulerat i år är kvällstidningarna och fackpressen värst drabbade med tapp på 37 procent.

Enda medieslag som går bra är bio som ökat i år med 28 procent. Dock rör det sig bara om 21 miljoner ackumulerat.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.