Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tunga annonsörer lämnar Google

Publicerad: 27 mars 2017, 04:20

Flera stora annonsörer vill nu ha garantier från Google att deras reklam inte ska exponeras vid hatfilmer på Youtube.


Ämnen i artikeln:

GoogleYoutubeSvenska Spel

Amerikanska Association of National Advetisers gick i fredags ut med att de vill ha garantier från Google att deras reklam inte ska visas tillsammans med filmer som hatsajter lagt upp på Youtube.

Pepsi, Walmart, Starbucks och General Motors är några av företagen som krävt en annonsmiljö som inte skadar deras rykten och varumärken.

Google jobbar nu på att förbättra sina kontroll- och rapporteringsverktyg samt utveckla algoritmer som är bättre på att hitta innehåll från hatsajter.

Association of National Advetiser representerar omkring 1 000 företag som tillsammans lägger ner över 250 miljarder dollar per år på reklamköp.

I Sverige har bland annat Svenska Spel stoppat Youtube-annonser sedan dessa visats tillsammans med klipp där Expressens chefredaktör Thomas Mattsson får hembesök av personer med koppling till en högerextrem sajt.

Ämnen i artikeln:

GoogleYoutubeSvenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News