Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TU vill diskutera branschfrågor med journalisterna

Publicerad: 1 november 2006, 14:40

Tidningsutgivarna vill överlägga med Journalistförbundet om viktiga branschfrågor. I ett brev inbjuder utgivarna motparten att diskutera branschens snabba förändring och hur den påverkar redaktionernas arbete. Även jämställdhet och diskriminering samt analys av lönestatistiken nämns som viktiga frågor.


Brevet beskrivs som ett sätt att sträcka ut handen. Syftet är att parterna gemensamt ska börja förbereda nästa års kollektivavtal.
Tidningsutgivarna konstaterar i sitt brev  att frågan om upphovsrätten inte längre behöver diskuteras, eftersom de avtal som träffats dels genom beslut i PAR, Pressens avtalsråd (för Göteborgs-Posten och Sundsvalls Tidning),  dels direkt mellan lokala parter bekräftar att förhandlingsordningen i det senaste kollektivavtalet fungerar.
Under förutsättning att arbetsdomstolen inte kommer till någon annan slutsats än PAR kommer utgivarna inte att ha några yrkanden i fråga om den ekonomiska upphovsrätten i de kommande kollektivavtalsförhandlingarna, heter det.
Det finns enligt utgivarna goda förutsättningar för en konstruktiv dialog kring flera gemensamma framtidsfrågor för branschen utan att förhandlingsklimatet kommer att påverkas av upphovsrätten, säger utgivarnas förhandlingschef Björn Svensson i en kommentar.
Diskussioner om redaktionernas arbete i en mediebransch som snabbt förändras kan ha olika fokus. Här nämns  ny teknik och nya publiceringskanaler, psykosocial arbetsmiljö, vikariesituationen, bemanningsföretag och vikande intäkter från upplaga och annonser.
På lönesidan vill Tidningsutgivarna att man gemensamt analyserar statistiken.
Agneta Lindblom Hulthén befann sig när Pressens Tidning nådde henne på en avtalskonferens och hade inte läst brevet. Hennes spontana  kommentar var att ”visst vill vi diskutera branschfrågor” och att det är ”jätteroligt” att de vill diskutera med oss, i synnerhet som de tidigare inte har velat ha någon kontakt.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.