Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TU: Vi accepterar inte ett nej

Om inte staten tar bort skatter och andra hinder kommer TU att bli bråkiga och besvärliga. Det är ett nyårslöfte från TU:s vd Per Hultengård.

Publicerad: 23 november 2012, 08:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Reklamskatt

Anders Gerdin ifrågasätter i Medievärlden (21/11) mediehusens och branschens agerande i den diskussion som nu uppstått om tidnings- och mediehusens situation.

Branschen är satt under press ja men också under en omvandling, där man har goda förutsättningar att fortsatt ha och ta en ledande position.

En viktig förutsättning är dock att staten undanröjer de branschspecifika hinder som finns för en sådan utveckling. Några av dem kan lätt räknas upp:

- Ta bort reklamskatten! Det är mer än 10 år sedan riksdagen uppmanade regeringen att ta bort reklamskatten likafullt är den ännu kvar. En struntsumma – sluta obstruera riksdagsbeslutet och ta bort reklamskatten omedelbart!
- Lotterilagen! Sluta skjuta på pianisten, d v s de tidningar som publicerar annonser från utländska spelbolag. Ta bort det löjliga främjandeförbudet och låt oss istället ta fram en öppen, men ansvarsfull spellagstiftning. Det som går att göra i Danmark, måste gå att göra också i Sverige.
- Lika moms på tryckta och digitala medier! Nu ses EU:s mervärdesskattedirektiv över det innebär att det är nu eller aldrig som momsen för digitala tidningar kan sänkas. Riksdagen har uttalat sitt stöd för detta, men regeringen och kulturministern passar i frågan. Det är för ynkligt!

Från TU satsar vi på nytt i konkreta frågor under 2013. Jag accepterar inte ett nej på någon av de ovan nämnda punkterna och inte heller på en rad andra frågor.

Jag tänker låta 2013 bli det år då vår bransch slutar vara artig. Tvärtom kommer vi – om inte staten tar bort sina skatter och avgifter och andra hinder – vara bråkiga, och besvärliga – i värsta fall direkt opassande!

Se det som ett nyårslöfte!

Anders Gerdin: Varför är de stora mediehusen så tysta?
Per Hultengård, vd, Tidningsutgivarna

Axel Andén

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Reklamskatt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev