Medievärldens arkiv
TU startar kampanj om mediers trovärdighet
Publicerad: 23 januari 2017, 06:23
I tre år, med start i dag, ska TU kampanja om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare.
Kampanjen inleds med debattartiklar och annonser i flera dagstidningar.
– Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige i ett pressmeddelande.
Annonserna i första steget har budskap som ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar”.
– Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen, säger Jeanette Gustafsdotter.
I vår kommer nästa steg. Det ska ta upp systemet med ansvarig utgivare. Då presenterar också TU en studie om fejknyheter och trovärdighet.
– En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt, säger Jeanette Gustafsdotter.