Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TU: Så kan Sverige få sänkt digitalmoms

Publicerad: 27 augusti 2014, 08:14

Norge har beslutat att sänka momsen för digitala medier. Nu är det dags för EU och Sverige att följa efter, enligt TU:s vd Per Hultengård.


Ämnen i artikeln:

Norge

Vi behöver också få till en moms som är samma för tryckta och digitala produkter. Sedan kan jag tycka att nivån 8 procent är i högsta laget.

Vad är en lagom nivå?

Egentligen tycker jag att vi ska ha nollmoms både på tryckta och digitala tidningar, men det är inte realistiskt eftersom EU:s momsdirektiv inte tillåter lägre än 5 procent. Så för Sveriges del handlar det om att få ner den digitala momsen till samma nivå som den för tryckta tidningar, alltså 6 procent.

Vad krävs för det?

Att EU ändrar i sitt momsdirektiv så att man kan ha reducerad moms också på digitala medieprodukter.

Men Frankrike har redan gjort det?

Frankrike har på egen hand och i strid med direktivet sänkt den digitala momsen.

Varför kan inte Sverige följa Frankrike?

Kommissionen har inlett ett förfarande mot Frankrike, och jag kan väl tycka att man ska följa de regler som gäller.

Vad kan den svenska regeringen göra?

Mycket aktivt och tydligt driva frågan inom EU så att det blir helt klart var den svenska regeringen står. Det finns länder som gör detta, men de är inte nog många för att få EU-kommissionen att ändra sig. I Bryssel är det idag okänt var Sverige står.

Varför gör regeringen ingenting?

Det är märkligt. Det borde passa som hand i handske för den svenska regeringen med sin digitala agenda.

Norge sänker digitalmomsen – inför printmoms

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.