Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TU om reklamskatten: Tio år av riksdagstrots

Publicerad: 20 september 2012, 10:41

I tio år har regeringen trotsat riksdagens beslut att avskaffa reklamskatten. Dagens budgetproposition är inget undantag.


Ämnen i artikeln:

Reklamskatt

Enligt TU:s vd per Hultengård är det anmärkningsvärt att samtliga regeringar haft detta uppdrag i tio års tid utan att fullfölja det.

Regeringen påstår på fullt allvar att den anser att reklamskatten bör avskaffas, men väljer ändå år efter år att inte göra det. Det är hyckleri på hög nivå och saknar all trovärdighet. Den konkurrenssnedvridande straffbeskattning som reklamskatten utgör är direkt oacceptabel, säger han till Medievärlden.

”I dagens ytterst tuffa situation för dagspressen är det dessutom mycket olyckligt med den snedvridning av konkurrensen som reklamskatten innebär. I praktiken är det 35 dagstidningar som betalar reklamskatt på sina annonsintäkter, medan konkurrenterna inom radio, tv, internet och direktreklam inte belastas alls”, säger Per Hultengård i en kommentar.

Fakta om reklamskatten

Reklamskatten är en punktskatt på 3 procent av annonsintäkterna för alla periodiska publikationer, med ett grundavdrag på 50 miljoner kronor. Ytterst få gratistidningar och tidskrifter har dock annonsintäkter över 50 miljoner kr, så kvar att betala reklamskatt är i praktiken drygt 35 dagstidningar. 5-6 av dessa dagstidningar betalar hela två tredjedelar av reklamskatten. TV, radio, internet och direktreklam betalar inte någon reklamskatt alls. År 1972 instiftades reklamskatten i Sverige.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Reklamskatt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev