Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

TT Nyhetsbyrån tar över produktionen av Metro

Publicerad: 26 maj 2014, 14:30

Metro lägger ner sin papperstidningsredaktion och låter TT Nyhetsbyrån ta över produktionen.


Ämnen i artikeln:

MetroTT

Vi tror inte på gradvisa neddragningar under längre tid. Vi väljer att göra något annorlunda och bygga upp något nytt, som är modernt och flexibelt, säger Metros vd Andreas Ohlson till Medievärlden.

Så det som blir kvar är en säljorganisation och en digital redaktion?

Ja, och en marknadsavdelning, traffic, ekonomiavdelning och en stor utvecklingsavdelning. Distribution och logistik samt våra digitala vertikaler inom mode, jobb och utbildning.

Men redaktionellt blir bara den digitala redaktionen kvar?

Redaktionellt är planen att bara behålla de digitala redaktionena. Där vill vi satsa mer.

Hur stor ska den redaktionen bli?

Det är för tidigt att svara på.

Kommer de som jobbar med papperstidningen idag att flytta över till webben?

En del av de som finns på redaktionen idag har vi ju handplockat för att de ska jobba med den digitala redaktionen, och de vill vi ju så klart behålla. Nu inleds förhandlingar med facket.

Hur många tjänster berörs?

Metro har idag 160 anställda, varav 40 jobbar på redaktionen.

Varför gör ni det här?

För att det här är vägen framåt för nya Metro. Vi fokuserar nu på att bygga digitala intäkter. TT har en större nyhetsorganisation och bättre geografisk täckning och vi kan nu använda resurserna för att satsa ännu hårdare på upplaga och distribution.

TT skriver i ett pressmeddelande att nyhetsbyrån nu ska bygga upp en särskild produktionsenhet som ska göra Metro, men skriver inget om hur stor den ska bli. Målet är att förberedelserna ska vara klara till midsommar.

Produktionsstarten blir i början av augusti, direkt efter Metros sommaruppehåll.

TT producerar Metros sportsidor sedan 2006.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

MetroTT

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.