Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tre vinannonser fällda – men oklart vad som kan godkännas

Publicerad: 12 oktober 2006, 13:53

Marknadsdomstolen har dragit en gräns för vad en alkoholannons i Sverige får innehålla. Gränsen består av tre fällda annonser, med vin framför diskmaskin, framför pizzakartonger och från flaska till glas i två händer mot dramatisk himmel.


Under hösten 2005 hade Vin&Sprit annonser i veckotidningar – bland andra Amelia och Elle – och dagspress – DN – för några viner. Konsumentombudsmannen har bedömt innehållet i annonserna som olagligt, eftersom de innehöll mer än bara varan eller råvaran i varan, enstaka förpackningar eller varumärke, och stämt V&S inför marknadsdomstolen.
Vin&Sprit menar att det under lång tid varit så att alkoholannonser innehållit mer än det som strikt följer av lagen och att glas, mat och kök har en så naturlig koppling till vin att det inte kan kopplas till en speciell livsstil eller väcka speciell uppmärksamhet, det lagstiftaren är ute efter att hindra.
Konsumentombudsmannen argumenterade att det lagen tillåter är det som gäller. Att annat innehåll har godtagits av KO innebär inte att det blivit någon praxis.
Och den linjen gick Marknadsdomstolen på: Vin&Sprit förbjuds, mot vite på 500 000 kronor, att annonsera vin på det sätt som nu skett. Som rättesnöre gäller de tre annonserna: så får det inte se ut. Mer guidning än så ger inte domstolen.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.