Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tre ödmjuka upplagevinnare

Publicerad: 21 februari 2013, 22:00

Träget och långsiktigt arbete ligger bakom upplageökningarna. Det menar ledningarna för de tre tidningar som ökat sin TS-upplaga.


Ämnen i artikeln:

DagenEskilstuna-Kuriren

Den första februari i fjol presenterade Eskilstuna-Kuriren en ny tidning där man skruvat ordentligt på både form och innehåll. Det är en stor anledning till att upplagan i år ökat med 200 ex vilket (+0,7 procent) menar tidningens publisher PeO Wärring. Att den varit på väg åt rätt håll efter fler år av minusresultat visste ledningen.

Vi har haft det på känn ett tag. Men det gick bättre än vi trodde, säger PeO Wärring.

Under året har Folket gått från att vars sexdagars- till endagarstidning. Något som gynnat EK.

Visst har vi fått en del Folketprenumeranter. Men det rör sig om kanske 100 till max 200 stycken. Så även utan dessa skulle vi göra som sämst ett noll-resultat. Vilket måste sägas vara bra i dag.

Folket fick en upplaga på 3 200 i TS-mätningen. Tillsammans med EK:s siffror betyder det att antalet tidningsläsare ökat i Eskilstuna.

Det är kul att vi går mot strömmen här.

PeO Wärring ser en viss möjlighet att fortsätta göra det också.

Klarade vi av att öka upplagan 2012 tror jag det finns en möjlighet att vi klarar av det i år också. Men det finns inga garantier.

EK kommer att släppa sin betalmodell på nätet under andra kvartalet. Upplägget blir att prenumeranter får tillgång till allt överallt men för de som inte är abonnenter kommer det mesta av innehållet inte vara tillgängligt.

Den andra upplagevinnaren är Ystads Allehanda som med 400 nya prenumeranter ökade sin upplaga med 1,9 procent. Ett långsiktigt arbete på att sälja upplaga och satsa på lokal journalistik är det som ligger bakom resultatet menar Jörgen Svensson, ansvarig utgivare för Skånemedias tre tidningar, förutom YA, är det Trelleborgs Allehanda och Kristianstadsbladet.

Vi tar det här som ett kvitto på att vi kämpar på bra, gör en bra tidning och har någorlunda kontroll på läget.

Någon gång under 2013 eller senast i början av nästa år räknar Jörgen Svensson att koncernen släpper sin betalmodell. Hur den kommer att fungera är långt ifrån klart. Men han tror att den blir ett lyft inte minst för prenumerationsavdelningen.

Nu har de bara papperet att sälja och inget annat. Då blir det fler erbjudande att presentera.

Dagen är den tredje dagstidningen som ökat upplaga. 200 nya prenumeranter innebär ett plus på 1,2 procent.

En ny form som fått genomslag, ett fokuserat arbete på innehållet och ett målmedvetet arbete av marknadsavdelningen som fått många som varit på väg att avsluta sin prenumeration att ändra sig. Det är huvudanledningarna menar tidningens publisher Daniel Grahn.

Dagen är en av de tidningar där den digitala publikationen är större än tre procent av totalupplagan och därför särredovisas i TS-statistiken. På sajten har man också infört en betalmodell kallad Pärleporten.

Vi försöker ta steg i riktning mot den nya verkligheten.

Han hoppas att upplagetrenden håller i sig under året men säger också att det är att slåss mot naturkrafterna. Som får understöd av jordiska makter. Ett problem för Dagen är att upplagan distribueras med hjälp av Posten.

Och med dem kan man inte förhandla. De bara dikterar hur det ska vara.

Ämnen i artikeln:

DagenEskilstuna-Kuriren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev