Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tonåringar väljer mer vuxna ämnen i medierna

Publicerad: 5 oktober 2006, 14:37

Bland unga vuxna är det fler som läser norska Dagbladet på nätet än på papper. För dem under 20 har nätet passerat alla medier utom tv i användning.


Konsekvensen av detta är att man i dag måste använda många kanaler för att nå samma mängd människor som man förr nådde genom en kanal. Och att varumärket måste utformas på två plan, på papper och på nät.
Bjarne Kristiansen, konsult vid norska TNS-Gallup, överraskade knappast någon med det konstaterandet när han talade på ett av branschdagarnas seminarium.
Däremot var det en och annan som drog efter andan när han visade statistik på att ungdomar mellan 13 och 19 har ett ökande intresse för de ämnesområden som vanligtvis karaktäriseras som vuxna och att det har blivit allt tydligare under de senaste fem åren. Unga läser lokal nyheter, inrikes,olyckor och rättsrapportering och i den ordnignen  att jämföra med läsare i allmänhet som prioriterar utrikes före lokalt, inrikes och olyckor.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.