Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tio saker alla journalister ska känna till 2013

Publicerad: 4 januari 2013, 11:00

Journalism.co.uk har, tillsammans med ett antal branschexperter, listat tio saker alla journalister ska känna till det kommande året. KORRAD


En sammanfattning av listan:

1. Det handlar om (multi-)kompetens

Steve Herrmann, redaktör för BBC News online, säger att han letar efter journalister som också kan sociala medier, datajournalistik och ”har en förmåga att uppskatta betydelsen av stillbilder, video, grafik och ljud när de kommunicerar och berättar”.

2. Redaktörer behöver datajournalister

Neil McIntosh, redaktör för Wall Street Journal Europe, säger: ”Datajournalistik är som sex på universitetet Alla pratar om det, få gör det, ännu färre gör det bra”. Alison Gow, redaktör på Daily Post och DailyPost.co.uk, säger att datajournalistik är det hon måste tänka mest på 2013.

3. Tonen är viktig

När journalister ska börja kommunicera på olika plattformar blir tonen ännu viktigare. ”Folk bryr sig inte om du är korrespondent, eller inrikesredaktör”, säger Mark Little, grundare av Storyful som är en nyhetsbyrå för sociala medier.

4. Nyhetssajterna går live

Under 2012 ökade livebloggandet och många sajter fick livesektioner. På Daily Post tränas reportrarna på att liveblogga och livetwittra från rättssalar och politiska sammankomster.

5. Journalister är informationens ”managers”

Enligt både Mark Little och Alison Gow är journalistens roll allt mer att hjälpa folk att berätta sin historia.

6. Djup är viktigt

Aron Pilhofer, redaktör för interaktiva nyheter på New York Times, säger att hans team kommer att fokusera ännu mer på fördjupning under 2013.

7. Felaktigheter kommer att avslöjas

Fler och fler journalister och experter fungerar nu som ”bullshit detectors” i sociala medier, och avslöjar bluffar och faktafel.

8. Användarupplevelsen spelar roll

”Jag tror att de organisationer som också fokuserar på att skapa upplevelser med sitt innehåll kommer att vinna, och de som bara fokuserar på innehåll får försöka komma ikapp”, säger Raju Narisetti, redaktionschef på WSJ Digital Network (Wall Street Journal).

9. Onlinejournalistik är ”mobile-first”

De flesta digitala journalister tänker fortfarande desktop först. New York Times har börjat skapa interaktiva lösningar som är gjorda för mobilen i första hand. Brian Boyer, nyhetsapplikationsredaktör på NPR, säger att om någon i hans team har en idé som inte fungerar mobilt kommer den inte att utvecklas.

10. Det är absolut nödvändigt att välkomna förändringar

Steve Herrmann: ”Om du inte älskar förändringar kommer du att bli en väldigt stressad person, för saker förändras så fort. Oavsett om det handlar om de verktyg vi använder, eller hur våra användare får sin information, förändras det hela tiden, och du måste gilla det, annars kommer du att känna dig nedslagen”.

 Hela listan finns på www.journalism.co.uk

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.