Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tidskrifter satsar på kvalitetundersökning

Publicerad: 16 maj 2006, 12:01

Nu försöker Orvesto och Sveriges Tidskrifter att visa på de mjuka värderna. Med hjälp av en ny utvärderingsmodell har man tagit fram siffror som ska ge svar på kvalitet och funktion hos 70 tidskrifter.


Frågorna handlar bland annat om hur mycket man läser, hur man värderar innehållet, vilka de grundläggande funktionerna är och hur man upplever annonserna i produkten.
Från Sveriges Tidskrifters sida ser man det som ett försök att marknadsföra lite mer mjuka värden än bara upplaga och räckvidd.
De som ingår i undersökningen kan också jämföra sina resultat med övriga titlar. Sveriges Tidskrifters vd Lars Strandberg ser inte det som något problem.
– Jag tror på största möjliga öppenhet.
Några reaktioner från tidskriftsvärlden har han ännu inte fått. På fredag ska undersökningen presenteras för ett antal medieförmedlare och större annonsörer.
– Mitt huvudintryck är att tidskrifterna står sig väl. Och det är vår uppgift som branschorganisation att ta fram den här typen av material. Sedan är det upp till varje tidning i sig att värdera resultatet.
Han varnar för att dra för snabba slutsatser av undersökningen:
– Om till exempel lästiden är låg kan det vara en del av konceptet. Att tidskriften ska vara lättbläddrad och snabbläst, det kan vara precis det man vill.
Undersökningen både tänkt att vara användbar i marknadsföringen men också i arbetet med den redaktionella utvecklingen. Därför kommer undersökningen att genomföras regelbundet men ännu är inga beslut tagna om frekvensen.
4 798 personer har intervjuats under mars och april. Deltagarna har tidigare medverkat i Orvestos näringslivsundersökningar 2004 eller 2005. Varje deltagare har tyckt till om tre titlar. Varje titel har fått åsikter från minst 200 deltagare. Felmarginalen ligger på fem procent.
– Så ju större siffra desto säkrare är resultatet, säger Johan Nilsson, analytiker på Sifo Research International.
Intervjuerna har gjorts i form av webbenkäter. Det begränsar urvalet något men resultatet är rättvisande för dem som ingår i webbuniversum, det vill säga de som är 59 år och yngre, menar Johan Nilsson.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev