Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tidningsledarna vill säkra distributionens kvalitet

Publicerad: 10 oktober 2006, 08:23

Stabil och säker distribution.
Produktutveckling av marknadsföring och annons.
Det är vad nordiska tidningsledare tycker är viktigast.
Tuffast konkurrenterna de kommande åren anser de att gratistidningarna är.


Ledarskapskonsulten Erik Wilberg har gjort en enkätundersökning om framtidsfrågor bland tidningsledare, på uppdrag av branschorganisationerna. Undersökningen har skickats till dagspressens chefredaktörer och vdar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. I genomsnitt har 19 procent svarat, 131 personer sammanlagt.
Att papperstidningen spelar en centralroll accentueras av att kvaliteten på distributionen hamnar i topp när tidningsledarna listar vad de anser är viktigast att utveckla. Det vittnar också om att synen på distributionen förändrats från en kostnad till en strategiskt viktig tillgång.
På frågan hur man ska nå unga läsare, anser hälften att det viktigaste är att förstå vad som motiverar unga. På andra plats kommer en förbättrad produkt och på tredje att satsa på andra än tryckta produkter.
Det går att dra ner på kostnaderna utan att det går ut över kvaliteten. Nästan hälften anser att man kan spara mellan 6 och 10 procent, och det är fler som tror på att spara mellan 11 och 20 procent än de som tror att man som mest kan spara 5 procent.
En fjärdedel anser att under tio procent av företagets intäkter måste komma från andra källor än tryckt tidning de kommande fem åren. En klar majoritet anser att den delen måste ligga mellan 11 och 30 procent. Under tio procent räknar med att de nya kanalerna måste bidra med över 40 procent.
De värsta konkurrenterna anser man att gratistidningarna och nätet i allmänhet är. På tredje plats ligger mobiltelefonerna.
En viktig signal: Över 80 procent är rätt, mycket eller väldigt nöjda med hur det går för det egna företaget.

Tidningsledarnas utvecklingslista (1lägst, 5 högst)
1 Säker, stabil distribution 4,61
1 Marknadsföring och annons 4,61
3 Redaktionellt material 4,5
4 Motivera anställda 4,44
5 Kompetensutveckling 4,33
6 Toppad kundservice 4,23
7 Ledarskapsutveckling 4,15
8 Lönsamhetsfokus i alla delar 4,14
9 Allmän kompetensökning 4,09
10 Bra arbetsmiljö 4,08
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.