Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tidningsföretagen behöver mindre regleringar – och mindre statsstöd

Publicerad: 5 maj 2009, 09:40

Mindre lagar och regleringar på marknaden - mindre statsstöd. Det är de europeiska publicisterna i ENPAs linje. Det budskapet gav man företrädarna för den svenska regeringen igår.


Ämnen i artikeln:

Tomas Brunegård

–    Majoriteten av tidningsföretagen vill inte statsstöd, säger ENPAs ordförande, tyske tidningsägaren Valdo Lehari i samband med organisationens kongress i Stockholm. 
Och i samma andetag, inte heller regleringar av annonsmarknaderna, eller olika former av beskattningar. Frihet ger möjligheter.

Hur hanterar organisationen då de länder som har statsstöd, som Sverige, Belgien och flera av de latinska länderna – och för den delen Frankrike där president Sarkozy tagit initiativ för att utvidga stöden?

–    Det är en nationell fråga. Vi stöder våra medlemmar.
–    Och vi är inte glada när konkurrerande medier gynnas.

Det ska vara konkurrens på lika villkor.

–    Ja, säger Valdo Lehari, och resonerar om de stora skillnaderna i hur marknaderna ser ut i Europa, från Skandinavien med mycket hög läsning över Storbritannien och Tyskland i en mellanklass, till Medelhavsländerna med låg läsning, rikspress med akuta problem – inte bara i ekonomi och affärsmodell utan också attityd.

De förslag som franska regeringen lagt fram, bland annat med prenumerationsstöd till ungdomar anser han tveeggade, med svårbedömda effekter på vanliga prenumerationerna.

Konjunkturkrisen har drabbat dagstidningarna i hela Europa – i ett läge där strukturförändringarna kräver investeringar.

Valdo Lehari räknar med en generell intäktsmodell för europeiska dagstidningar på 50 – 50 mellan upplaga och annons. Med annonstapp på 20-30 procent betyder det att en vinstmarginal på 10-15 procent är uppäten.

Modellen innebär också att Europa inte ska stirra sig blind på den amerikanska krisen. Där är annonsberoendet större, 80 procent av intäkterna, och dagstidningsanvändningen som bland Medelhavsländerna.

Ett faktum gäller dock alla, problemen med att göra publicistik på nätet lönsam, och utmaningen från de globalt verkande sökmotorerna.

–    De stjäl och använder vårt material.

Har ni en gemensam strategi inom ENPA?

–    Det är varje företags beslut. Belgarna var hjältar när de tog matchen med Google – och vann. Andra vågar inte.

Sänder inte tidningsföretagen dubbla signaler när man samtidigt strävar efter att optimera sina sajter förhållandevis sökmotorerna? Valdo Lehari håller med, det är ett misslyckande. Som det är att inte kunna ta betalt för materialet.

Men det handlar också om, säger TUs ordförande Tomas Brunegård, att tidningsföretagen är lokala verksamheter, som ska möta en global aktör. Det har man inte vana vid eller strategi för att göra.

Det finns flera matcher att vinna, om trafiken, om publiken och publikens insikter – och om de politiska makthavarna, som fattar beslut utifrån felaktiga fakta. Nätets betydelse och räckvidd överdrivs.

–    De talar om en datorpenetration på 60, 70 procent, i vissa länder mer, säger Valdo Lehari.
–    Vi når hundra procent av brevlådorna.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Tomas Brunegård

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.