Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Thomas Mattsson argumenterar för utökat presstöd

Publicerad: 23 juni 2014, 02:46

Kanske måste vi åtminstone diskutera det allmännas ansvar för att tillgodose behovet av en kvalificerad journalistik. Det anser Expressens chefredaktör Thomas Mattsson. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

PresstödThomas Mattsson

När inte längre de privata mediekoncernerna uppenbarligen kan finansiera den journalistik som behövs i en fungerande demokrati måste alla vara beredda att tänka i nya banor. Det anser Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

I sin blogg skriver han att inget tyder på att omstruktureringen av mediebranschen inte kommer att fortsätta med oförminskad kraft. Om det bara handlade om distribution, om digitala plattformar istället för papperstidningar, vore det väl ingen orsak till oro. Men när redaktionerna samtidigt bemannas ner, blir det ett demokratiskt underskott.

Han är medveten om att resonemanget kan väcka känslor: Att argumentera för presstöd är som att svära i kyrkan för alla publicister som tror på oberoende medier, fria från statligt inflytande.

Sydsvenskans publisher Lars Dahmén är dock inne på samma linje:

Jag är verkligen inte något som förespråkar stöd, men Thomas Mattsson har en poäng att något måste göras. Att vi idag direkt motarbetas med reklamskatt på pappersannonser, hög digital moms och liknande är vansinne.

Går det att skapa ett system som på ett rättvist sätt hjälper journalistiken igenom den här stora omställningen så låter det som betydligt bättre idé än det vi är mitt inne i just nu.

Men ska det komma något initiativ så måste det komma snart:

En ny långbänksutredning blir nog inte klar förrän det kan vara försent för många journalister ute i landet.

VK:s vd Sture Bergman är dock mer tveksam:

Vi måste hitta lösningar som fungerar på marknadens villkor. Vi måste ha produkter som våra kunder, läsare och annonsörer, är villig att betala för. Det finns inget alternativ.

Ämnen i artikeln:

PresstödThomas Mattsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.