Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Thomas Grahl om annonsoffensiven

Publicerad: 3 september 2010, 06:50

Skånskans annonsbudget överträffas med bred marginal och tidningens mål är att öka annonsintäkterna med 30-40 procent på tre år.


Och tidningen är uppenbarligen på god väg även om vd Thomas Grahl är förtegen om detaljsiffrorna.

När annonssamarbetet med Sydsvenskan, efter många år, upphörde vid årsskiftet står Skånskan nu på helt egna säljben.

– Räknat från den 1 januari ser annonsförsäljningen mycket bra ut, säger Thomas Grahl.

– Och det är extra roligt för oss för fram till årsskiftet sålde ju Sydsvenskan alla våra lokalannonser i Malmö/Lund-området. Vi har i praktiken byggt upp en ny egen säljavdelning samtidigt som vi kommit med i Hela Skåne på likvärdiga villkor som övriga. Försäljningsarbetet, liksom en hel del annat här i företaget, har vi omstartat totalt.

SkD-ledningen har satt ett tufft mål för annonsförsäljningen.

– Ja, vi hade ca 95 miljoner kronor i samlade annonsintäkter i fjol. Vi har sagt att vi på tre års sikt ska öka intäkterna till 130-140 miljoner kronor åtminstone.

– I år är ju första året av de tre och det innebär rätt kraftiga steg uppåt och framåt i budgethänseende. Den budget som ligger för i år överträffar vi och det känns naturligtvis väldigt bra, säger Grahl.

Vad ligger årets budget på?

– Det talar jag inte om. Men det är en rejäl ökning. Den största utmaningen för oss är att vi för första gången på väldigt lång tid säljer själva. Och det håller över förväntan. Vi ser ökningar överallt.

Ni har budgeterat en vinst på sista raden i år på 10 miljoner kronor håller det?

– Det vill jag inte spekulera i. Men vi har balans i rörelseekonomin och jag känner mig inte orolig. Sedan har vi finansiella placeringar som jag hoppas ger ett överskott i år också.

Lars Ohlander

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev