Medievärldens arkiv
Telia ska fortsätta annonsera runt mobilsajter
Publicerad: 18 september 2008, 10:15
Telia har inga planer på att avstå annonser i Surf Open för tidningsföretagens skull.
- Operatören äger ytan i displayen, säger informationschefen Bengt Olsson, som också anser att de som kritiserar inte förstått hur internet fungerar.
Bengt Olsson, informationschef för Telias innehållstjänster, har åkt runt och träffat tidningsföretag och berättat om Surf Open.
– Vi tog bort annonsen för att få ett bra diskussionsklimat, men vi har hela tiden varit tydliga med att vi kommer att införa den igen, frågan är bara när och hur. En del är rädda för att deras annonsörer skulle reagera om det finns en annons som de inte godkänt i displayen, men de äger inte ytan i mobildisplayen, det gör operatören, säger han.
Men är det rimligt att en operatör ändrar i en journalistisk produkt?
– Vi lägger inte in något i deras innehåll. Vi lägger det utanför och försöker avskilja det så att det är tydligt vad som är material från tidningarna och vad som inte är det.
Enligt Bengt Olsson är problemet att det varit ett lågt intresse från tidningsföretagen, att 9 av 10 har ställt sig frågande till att Surf Open är ett problem.
– Det är nog väldigt mycket följa John i den här frågan.
Vem är John?
– Det är de fem stora mediehusen, som de andra tar efter.
Bengt Olsson säger också att förståelsen för Surf Open skiljer sig väldigt mycket beroende på vem de pratat med.
– De som jobbar med digitala medier tycker inte att det här är något konstigt, de vet hur det fungerar med intäkter på intenet. Det är skillnad mot dem som jobbar mest med papper, och är möjligen en generationsfråga också, säger Bengt Olsson.
På den andra punkten går Telia däremot tidningarna till mötes. Enligt Bengt Olsson vill företaget gärna hjälpa tidningarna att hänvisa till egna mobilsajter i de fall de har sådana.
– Vi har inget intresse av att styra bort våra användare från tidningsföretagens sajter. Vi har ställt oss positiva till att länka dit, men det ställer lite krav på tidningarna också, att de tekniskt kan peka besökarna till mobilsajten.
Bengt Olsson anser att det var många missförstånd runt Surf Open i våras.
– Till exempel sades det att vi bröt mot Yttrandefrihetsgrundlagen, men det är inte applicerbar för den omfattar inte digitala medier. Från det att du har publicerat en hemsida har du sagt upp din makt över hur den visas, säger han.
Axel Håkansson
mvredaktion