måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tecken på ett gott nytt år

Publicerad: 20 december 2004, 08:42

Förväntningarna är stora på nästa år. 2004 började försiktigt men tog fart på slutet. Till och med finns det tecken på att platsannonseringen har börjat växa. Från en mycket blygsam position men dock.


IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik,  har skruvat upp sina förväntningar för 2005. Tillväxtökningen nästa år tror man nu blir 4,5 procent  vilket motsvarar 1,1 miljarder kronor.  Alla större kategorier kommer att få ta del av den växande kakan. Nätannonseringen förväntas öka procentuellt mest. Direktreklam, gratistidningar och radio antas också gå bättre än genomsnittet.  Morgonpress och tv något sämre.
På säljbolagen har man märkt att hjulen börjat snurra fortare. Till exempel  kommer Riksmedias  tillväxt  i december att bli närmare 90 procent om prognosen håller.  Bolaget räknar med en tillväxten på 62 procent för 2004.
Förklaringen är enligt vd Henrik Ols- son att plattformen växt betydligt, från årsskiftet representerar man 67 morgontidningar och når 2,4 miljoner läsare. Bolagets kunder har också köpt mer utrymme i år jämfört med 2003 inom samtliga branscher.
2005 kommer att bli ett bra år tror Henrik Olsson. Målet är att öka omsättningen med 17 procent. Ökade investeringar från såväl nya som gamla kunder tror han ska ordna det resultatet.

På FLT är man
mycket nöjd med årets försäljning som slutar med en ökning på drygt 30 procent från i fjol utifrån jämförbara titlar.
– All time high räknat på den här portföljen, säger bolagets försäljnings- och marknadschef Daniel Collin.
En anledning är den tyska lågpriskedjan Lidl som fortsatt att gå rejält i flera av försäljningsbolagets tidningar. En viss minskning har man dock märkt senaste tiden. Men parterna håller precis på att förhandla om nästa år.
– Då tror jag vi är tillbaka på samma nivåer som från början, säger Daniel Collin, avgående försäljnings- och marknadschef.
Den ökade riksannonsförsäljningen har fördelats någorlunda jämt över alla titlar.
Alla FLT-tidningar kan redovisa ett tvåsiffrigt plus på den delen enligt Daniel Collin. 1998 var senaste året som samtliga paketets tidningar ökat sin riks-    annonsförsäljning.
Paketets räckvidd har sjunkit de senaste åren. Från omkring 2,7 miljoner till dagens drygt 1,8 miljoner. Något som delvis beror på en allt mer flexibel inställning till kunderna.
– De som är med nu är helt och hållet på vår sida och glada för alla förändringar, säger Daniel Collin.
Nästa år räknar FLT med att försäljningen ska öka ytterligare tio procent. Det handlar inte bara om att konjunkturerna ska se till att pengarna rullar in. Dessutom ska säljarbetet ses över och effektiviseras. Omkring 20 procent av kunderna står för närmare 80 procent av alla avslut. Och på dessa ska mer krut satsas.
Organisationen har inte tillåtit en sådan omprioritering tidigare enligt Daniel Collin.

Fem procent bättre
än 2000 slutar Stormarknadspress 2004 på. Om man räknar bort platsannonseringen. Men även den visar tecken på att gå åt rätt håll.
– November blir vår bästa månad på 1,5 år när det gäller plats. Och någonstans känns det som ett trendbrott, säger bolagets vd Johan Gahlin.
Han tror på en femprocentig ökning även nästa år. Trots, eller tack vare, att alla tidningar utom två (se fotnot) går över till tabloidformat i februari.
– Förhoppningsvis har vi lagt oss rätt prismässigt så att vi inte ska tappa några pengar på övergången, säger Johan Gahlin.

När Addmera-tidningarna
summerar första året med det nya säljbolaget ligger intäkterna från rikssidan över 20 procent högre än året innan enligt vd Sten-Olof Olausson:
– Vi har lyckats lyfta fram och förtydliga våra tre marknader för aktörerna.
– Men sen handlar det också om att jag har jättebra medarbetare.
Nästa år räknar han med att öka resultatet med fem till tio procent.
– Ägarna kan inte förvänta sig sådan här ökning varje år.
I dag ligger tyngdpunkten på detaljister. Ett delmål är därför att stärka sig på varumärkessidan. Något som man hoppas åstadkomma med hjälp av införandet av Addmera-garantin som troligen kommer att introduceras inom kort.  
Under fjärde kvartalet har man låtit SIFO mäta såväl räckvidd som observation av ett tiotal kampanjer. Vid underleverans får kunden ett nytt införande. För att garantin ska gälla måste kampanjen vara på minst tre införanden och minst kvartssidor.
MIKAEL MARKLUND

Fotnot: En av Stormarknadspress sex tidningar är redan tabloid, VLT. Nya Wermlands-Tidningen har ännu inte tagit något beslut men frågan ska behandlas på ett styrelsemöte i morgon fredag.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev