Medievärldens arkiv
Sydsvenskans marknadsavdelning blir marknadsföringsavdelning
Publicerad: 29 oktober 2014, 13:38
Sydsvenskan organiserar om marknadsavdelningen, de flesta medarbetarna flyttas nu över till avdelningen för Konsumentintäkter.
Det handlar, enligt Sydsvenskans vd Lars Dahmén, om en renodling av avdelningen som ansvarar för konsumentintäkter. Tidigare har marknadsavdelningen jobbat både med upplage- och annonsfrågor. Men i den nya organisationen ska uppdrag och ansvar bli tydligare.
Konsumentintäkter jobbar förutom med upplageförsäljning även bland annat med telemarketing. Arbetet leds av HD:s förra marknadschef Tina Nybom.
Förutom de som flyttas till Konsumentintäkter ska några jobba med säljstöd för annonsavdelningen och en liten grupp har hand om en central kundtjänst.
Katarina Liljenberg som var chef för Sydsvenskans marknadsavdelning är fortsatt marknadsföringsansvarig men sköter uppdraget via ett eget bolag.
Vi kommer fortsätta att ha en övergripande marknadsföring som ligger centralt, den ansvarar Katarina Liljenberg för. Men exakt hur den kommer att se ut är ännu inte helt klart, säger Lars Dahmén.
Sydsvenskans CFO Johan Belfrage är ansvarig för integrationen mellan HD och Sydsvenskan. När den processen är genomförd, vilket beräknas ske senast vid nyår, lämnar han bolaget.