Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Sydsvenskans betalmodell färdig

Publicerad: 8 januari 2013, 09:46

Nu lanserar Sydsvenskan sina betallösningar. Läsaren kan välja mellan tre olika nivåer.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Inom några veckor börjar Sydsvenskan ta betalt för sitt nätmaterial. Tidningen väljer då den så kallade frekvensmodellen ett visst antal artiklar på nätet är gratis, därefter kostar det pengar. 149 kronor i månaden för full access.

Sydsvenskan har under den gångna hösten arbetat med olika betallösningar. Målet var att införa en mjuk betalvägg vid årsskiftet.

Nu kommer den i slutet av januari när de tekniska plattformarna är helt klara, säger vd Lars Dahmén.

Vi sätter antalet gratisartiklar till tio kanske femton i månaden därefter börjar vi ta betalt. Då poppar det upp en betalvägg och läsaren måste betala för att kunna logga in och läsa.

Enligt Dahmén finns det tre nivåer:

- Papperstidningen och allt digitalt.  Alla som är prenumeranter på papperstidningen eller en digital prenumeration på e-tidningen kommer att få läsa allt utan extra betalning. Det fordras dock att man registrerar sig till exempel med prenumerationsnummer eller adress
- Allt utom papperstidning, det vill säga e-tidningen och full access till webben till en kostnad av 149 kronor i månaden (efter de 10-15 klicken)
- Endast nyhetssajten, sydsvenskan.se, kostar 29 kronor i månaden (efter de 10-15 klicken)

I alla nivåer ingår också en mobilapp för smartphones som bland annat innehåller nyhetsflashar.

Nu tror vi ju inte att vi kan dra in några mångmiljonbelopp på digitala prenumerationer till att börja med  Vi står för ett innehåll, sedan är det upp till läsarna via vilka kanaler de konsumerar detta innehåll. I mobil, läsplatta, nät eller papperstidning.

Vi har ju budgeterat några miljoner i intäkter på det här under året, men det är inte det som är det viktiga. Viktigt är däremot att vi inte ska tappa någon trafik på det här vi ska inte göra samma misstag som en del andra medieägare gjort, att införa en väldigt hård betalvägg med påföljd att man tappat jättemycket trafik.

Lars Ohlander

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.