Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan.se räckviddsväxer – och säljer bra lokalt

Publicerad: 1 juni 2009, 09:53

Åtta månader med mätningar av räckvidden på internet visar att de flesta sajter når ungefär samma publik. Den enda riktigt tydliga vinnaren är Sydsvenskan.se - som dessutom ökat sin lokala reklamförsäljning starkt i år.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanOrvesto Internet

Orvesto har mätt interneträckvidden sedan september i fjol med teknisk kartläggning av surfandet hos 15 000 datoranvändare.  De riktigt stora – Aftonbladet.se och Expressen.se – verkar fortfarande vinna publik. Aftonbladet.se nådde per vecka 41,5 procent av befolkningen mellan 15 och 79 i september och i april i år 43,7 procent, med en topp på 45,4 i mars. Expressen.se har ökat från 16,5 procent i september till 19,5 i april, vilket är högst hittills.  En stadig ökning till en ny nivå har Sydsvenskan haft, från 2,1 procent i september, 149 000 besökare, till 3,2 procent i april, 229 000, det vill säga över 50 procent mer.

Anders Olofsson, chef för digitala medier inom Sydsvenskan-koncernen, menar att en kulturförändring inom Sydsvenskan är en av orsakerna.

–    Gradvis har hela Sydsvenskan svängt om intresserar sig för vad man kan göra.

–    Men vi har inte nått Nirvana. Det finns mycket mer att göra.

Anders Olofsson berömmer sin ”hårt arbetande” grupp, och karakteriserar uppdraget som att man befinner sig i ett stafettlopp. Mycket problem med trafiken har hållit nere ökningen. – Vi ser hur det gick 2008 när det fungerade.

I år har Sydsvenskan.se reformerats från grunden. Om en vecka lanseras Trelleborgs allehandas nya sajt.  Anders Olofsson undviker att bli för konkret med vad som kan utvecklas och var man lyckats: konkurrensen är hård i Malmö, med många som vill ha del av publiken och reklamkakan. Skånska Dagbladet satsar, kvällstidningarna, kommersiell radio och tv också.

Sydsvenskan har tappat riksannonsering på nätet i skarven mellan annonssamarbetet med GP och det nya Hela Skåne. Istället har den lokala försäljningen – ledd av Katarina Landqvist – ökat starkt, med mellan 40 och 50 procent. Vilket nästan kompenserat rikstappet.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanOrvesto Internet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News