Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan om den stoppade texten

Publicerad: 8 december 2014, 14:35

Sydsvenskan publicerade i går texten som SAS stoppade. Ett enkelt beslut menar chefredaktör Pia Rehnquist. Men varför flygbolaget agerat så kan inte artikelförfattaren Per Svensson förstå.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

När Per Svensson flög med SAS från Stockholm till Malmö i lördags fanns det inga tidningar i stolsfickan. Redaktionen för Scandinavia Traveler hade tagit ett snabbt beslut om att dra tillbaka hela upplagan.

Uppdraget var att skriva en bred historik om Fremskrittspartiets historia. Och det menar Per Svensson att han har gjort.

Hade jag skrivit för min egen kultursida hade texten blivit mycket vassare och mer polemisk.

Men något räckte ändå för att det norska populistpartiet skulle reagera. Och få SAS att både be om ursäkt och dra tillbaka magasinet tror Per Svensson. Ett hanterande som kan ha risker:

Det blir olyckligt om den här typen av partier kan påverka historiebeskrivningen.

Kan det vara utgörningen som är problemet, att Carl I Hagen och Vidkun Quisling är på samma uppslag?

Kanske. Men jag kan inte förstå det. Säg att jag skriver en text om svenska kungahuset och det illustreras med två bilder. En på Karl XII och en på Carl XVI Gustaf. Det betyder inte att jag tycker att de är jämförbara på något sätt.

Sydsvenskan, där Per Svensson är kolumnist, beslutad snabbt att publicera den stoppade texten.

Ett enkelt beslut, säger Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist.

Den här texten vill vi ska nå ut i omvärlden.

Vem som har publiceringsrätten är oklart. Varken Scandinavian Traveler, som beställde jobbet, eller SAS har dock hört av sig till Sydsvenskan.

På ett sätt kan man kanske säga att SAS har utnyttjat sin publiceringsrätt, säger Per Svensson.

Uppslaget som fick SAS att dra tillbaka tidningen

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev