Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan bygger community för okända band

Publicerad: 6 september 2007, 07:31

Sydsvenskan lanserar en ungdomscommunity i slutet av oktober. Fokus ligger på musik.
- Vi vill ge oetablerade band en chans att synas, säger Erik Junesjö, projektledare på sydsvenskan.se.


Erik Junesjö och hans kollegor är mitt uppe i sajtbygget. Första releasen sker internt i nästa vecka. Sydsvenskan.se använder sig av plattformen Josh, som gör det möjligt för besökarna att ladda upp ljus- och videofiler.

Förutom att banden själva skickar in material kommer Sydsvenskan att jobba aktivt mot ungdomsgårdar och föreningar för att hitta musiker som kan vara intresserade av att synas på communityn.

– Vi kommer också att ha mycket debatter om aktuella frågor
och även en ”fråga experten”-del på sajten, säger Erik Junesjö.

Inför arbetet med communityn har Sydsvenskan knutit ett så kallat ungråd till sig, bestående av 15 personer mellan 15 och 20 år.

Sydsvenskan har också planer på att lansera ett antal lokala nyhetssajter.

– Det arbetet är ännu i sin linda, men i slutet av året räknar vi med att de ska vara i gång.

Under sommaren genomförde Sydsvenskan en uppmärksammad webbsatsning ihop med en grupp medieelever från ett gymnasium i Vellinge. På sajten Sommar på Näset rapporterade eleverna om stort och smått från trakten.

Sajten hade byggts med verktyg som bland annat Jaiku (för mikrobloggar), Flickr (för bilder) och Google Maps (bland annat för att visa aktuella badtemperaturer).

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev