Medievärldens arkiv
SVT hotar stämma bolag efter smygreklam
Publicerad: 27 oktober 2016, 05:22
Produktionsbolag smög in dold reklam i public service-serier. Nu hotar SVT med stämning.
Medierna i P1 avslöjade i somras hur produktionsbolaget Road Runner, som bland annat gjort tv-serierna ”En klassiker” och ”En tysk, en fransk och en husman”, tagit betalt av företag i utbyte mot exponering i public service. I samband med det bröt public service samarbetet med bolaget.
Nu har Kulturnyheterna grävt vidare i Mediernas avslöjande och rapporterar att den dolda reklamen i SVT-serier pågått i flera år. Enligt Kulturnyheterna ska produktionsbolaget tagit emot hundratusentals kronor från ett dussintal företag för att deras varumärken ska synas i SVT. SVT överväger nu att stämma Road Runner.
”Det här är väldigt, väldigt allvarligt. Du FÅR inte betala för att få en viss sorts exponering i SVT som gynnar det du vill sälja. Och det har vi haft avtal om med produktionsbolaget”, säger programchefen Mikael Österby till SVT.
Samtidigt är det inte första gången smygreklam i serier inköpta från produktionsbolag förekommer. Enligt programchefen kan han inte garantera att fler produktionsbolag arbetat med sponsring och produktplacering:
”Vi har våra avtal och vi granskar programmen, men det är svårt att skydda sig mot avtalsbrott.”
Medieanalytikern Olle Lidbom säger till Kulturnyheterna att han anser att det är problematiskt att SVT inte kan skydda sig mot avtalsbrott:
”Förtroendet är SVT:s grundkapital. Därför är det väldigt graverande att bolaget inte har bättre koll på sina underleverantörer. Man måste hitta ett bättre sätt att skydda sig mot avtalsbrott.”
Road Runner vill inte låta sig intervjuas av Kulturnyheterna, men medger i ett mejl att man varit ”otydlig” i sin kommunikation och ska se över sina rutiner.