Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Svenska medier gick på snyggbluff

Publicerad: 8 januari 2013, 09:17

Den danska nattklubben skulle bara släppa in snygga människor. Men det var en bluff för att få medierna att prata mer om källkritik.


Flera danska medier, samt några svenska, gick på bluffen. Nattklubben Eye Candy som var på väg att öppna i Köpenhamn skulle ha som policy att bara släppa in vackra människor. Pressmeddelandet skickades ut av en påhittade person Kim Larsen på kommunikationsbyrån Fakta.

Namnet står för Falsk Afsporet Kommunikation Til Alle berättar nu komikern Kristoffer Eriksen i en intervju med danska Politiken.

Han kallar det för ett satirprojekt. Och det är inte första gången medier gått på hans bluffbudskap.

Vi har tidigare skrivit pressmeddelanden som medier bara tagit in, bland annat under modeveckan. Så det har varit väldigt roligt att se om folk har blivit klokare. Ringer man överhuvudtaget på ett pressmeddelande eller är det bara copypaste som gäller?

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.