Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Svenska Dagbladet vinner, Dagens Nyheter förlorar (Uppdaterad)

Publicerad: 12 oktober 2006, 13:26

Svenska Dagbladet har fått 27 000 nya läsare medan Dagens Nyheter har tappat 81 000, enligt Orvestos senaste räckviddsmätning. Thorbjörn Larsson lovar förändringar under hösten.


Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet kanske inte är varandras värsta fiender längre, men det ligger mycket prestige i kampen dem mellan. I senaste Orvesto-mätningen tappar Dagens Nyheter 81 000 läsare och har nu en räckvidd på 869 000.
-Det är klart att det inte är bra. Vi måste se till att göra en tidning som är attraktiv för läsarna, säger Dagens Nyheters chefredaktör Thorbjörn Larsson.

Hur då?
– Det är ett antal åtgärder som kommer att ske under hösten. Jag kan inte avslöja vad det är men läsarna kommer att märka när det händer.

Kommer utseendet att förändras?
– Ja, vi har mycket bra material, men det måste göras mycket tillgängligare.

Är Svenska Dagbladet bättre på det?
– De har haft mer tid på sig att komma in i tabloidformatet och de har tagit steget fullt ut och accepterat tabloidformatet.

Svenska Dagbladet ökar med 27 000 och når nu 490 000 läsare totalt.
– Vi har ansträngt oss för att lyssna på läsarna. Ett tydligt exempel är våra helgtidningar som var en direkt följd av vad våra läsare efterlyste i kampanjen SvD Utmaningen. De ville ha ett annorlunda tilltal på helgerna. Inte nödvändigtvis mer, utan ett annat tilltal, säger Lena K Samuelsson.

Enligt Thorbjörn Larsson är presentationen DN:s svaga punkt, är det er starka punkt?
– Både innehåll och presentation. Vi har jobbat mycket med att skapa en helhet av text, bild och grafik. Det är klart att presentationen är viktig för att göra materialet mer tillgängligt.

Hur ska ni fortsätta värva läsare?
– Vi har hittat en bra dialog med läsarna, det gäller att stärka den dialogen tillsammans.

Hur går dialogen till mer konkret?
– Vi fortsätter använda utmaningen som ett komplement till de traditionella undersökningarna. Nu senast när vi gjorde om börssidorna frågade vi läsarna vad de tyckte. Det är väldigt, väldigt viktigt att man verkligen sätter läsarna först, och inte bara säger det. I mötet mellan läsaren och den professionella tidningsmakaren uppstår det något väldigt speciellt.

I A-regionen Stockholm ökar Svenska Dagbladet med 41 000 och Dagens Nyheter tappar 70 000.

Läs mer om DN:s läsartapp och problematiska ekonomi i Dagens Nyheter
Och i SvD där det är ljusare tongångar.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.