Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Sture Bergman: TU behövs för en bra omvärldsbevakning

Publicerad: 12 maj 2009, 06:13


Vad anser du om ett uppdelat TU?
– Det är bra om vi hittar en modell för att driva arbetsgivarfrågorna rationellt och med stor kraft. Dessutom hoppas jag att det kan underminera vår motpart något.

Vad ska branschorganisationen TU ägna sig åt?
–    Det behövs en organisation som följer den spännande och komplexa situation som vi befinner oss i nu. Det är omöjligt för en enskild individ att hålla koll på vad som skrivs.

Vilken nytta har du av TU idag?
–    En direkt nytta har jag vid besvärliga förhandlingar.
–    En direkt nytta har jag i fråga om utgivarfrågor, till exempel den senaste konferensen om artikelkommentarer. En sådan skulle vi aldrig klara av att arrangera själva.
–    Och en direkt nytta har jag av att ha ett fungerande pressetiskt system.
–    Dessutom är det en samlingspunkt för branschen.

Är det något organisationen bör ägna sig åt som den inte gör idag?
– Gärna förstärka omvärldsbevakningen ännu mer.

Vad ska organisationen inte ägna sig åt?
– Jag är lite ambivalent till medieutbildningsdelen. Kanske skulle den gå att lösa på marknaden i stället. TU kan gärna ta initiativ till dem, men jag är inte säker att drifta dem ingår i kärnverksamheten.

Ska TU ägna sig och bekosta etisk självreglering?
– Ja. Det är en viktig fråga, inte minst nu när ett av våra viktigaste värden är vår trovärdighet.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?
– Självklart. Den frågan tror jag inte man kan lämna åt marknaden. Det går inte att låta Journalistförbundet stå för all information.

Hur mycket får TU kosta medlemsföretagen?
– Hur långt är det berömda snöret? För arbetsgivardelen är det enkelt, inte mer än för andra organisationer. Men för den nya branschorganisationen kan kanske kostnaden få vara något högre eftersom vi är mitt i en mycket turbulent tid.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.