Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Stefan Melesko: Framgång kräver förankring

Publicerad: 18 maj 2009, 09:31

I allt större omfattning har nystartade medier intäkter bara  från annonsörer och  sponsorer, skriver Stefan Melesko.


För många år sedan hade ofta dagstidningsföretagen ett antal affärsområden vars intäkter tillsammans skulle täcka de totala kostnaderna. Exempel på sådana aktiviteter utöver tidningsutgivningen kunde vara civiltryckeri, bokutgivning, reseverksamhet, gratistidningar med mera. Idag ser det helt annorlunda ut .

Med hjälp av nya strategiska tankegångar skalades ”kärnaffären” fram: att ge ut tidningar. Allt annat lades ner eller avyttrades efter att ha utsatts för en hårdhänt granskning lönsamhetsmässigt.

Men hade dagstidningarna överlevt under den första perioden om inte ett flertal intäktskällor funnits? Jag ser paralleller till dagens situation med digitaliseringen.
I allt större omfattning har nystartade medier intäkter bara från annonsörer och sponsorer. Men för att åstadkomma kvalitetsinnehåll behövs det fler intäktskällor, framför allt från konsumenterna. Det gäller alla medier.

Därför går jakten på den förlösande affärsmodellen vidare, den som kan lösa de ”gamla” mediernas problem.  Hur kan en vanlig lokal- eller regionaltidning tjäna pengar och få ett positivt rörelseresultat på sin webb-satsning eller på andra ”nya” medier?

Ty morgontidningssajterna ger inte ekonomiska överskott. De vegeterar på papperstidningen. LA Times påstår sig ha tillräckliga intäkter från webben för att täcka sina redaktionskostnader. Men sanningen är den att det fungerar bara om det görs kalhyggen i lokalerna.

Klassiska företagsekonomiska sanningar om analysmetodik leder fel då nätsatsningarna ska utvärderas.

Den ensidiga fokuseringen på marginalintäkter och marginalkostnader, samkostnader och särkostnader och så vidare leder till att helheten har en tendens att bli försummad eller för renodlad.

Att se holistiskt på verksamheten leder mest rätt. Först med att göra det och absolut mest framgångsrikt är Aftonbladet/Schib-sted. Långsiktigt är det förmodligen den enda hållbara lösningen. Tillsammans kan webben och papperstidningen bygga en stark relation till läsarna under ett gemensamt varumärke.

Ännu en faktor att räkna med: Samtidigt som de annonsburna medierna expanderar så finns en intressant tendens bland svenska dagstidningar. De som har reella monopol på sina marknader har valt att utnyttja elasticiteten och höjt priserna mer än inflationen och därmed kommit att få en allt större del av sin intäktsmassa från läsarna! Tabellen illustrerar detta.

Siffrorna från IRM och Presstödsnämnden.

Medvetet byte av affärsmodell? Knappast. Verkligheten styr annons- intäkterna och ledningarna beslutar om prenumerations- och lösnummerpriser.

Genom det lokala monopolet så har den lokala/regionala papperstidningen störst överlevnadskraft. Den utgör nyckeln till det lokala samhället.

Och på det sättet blir också sajten en naturlig del av verksamheten.

De som får problem är de dåligt lokalt förankrade tidningarna som DN, SvD och i viss mån Sydsvenskan som har att ta kampen med nätet. Och elittidningsmodellen i papper med höga prenumerationspriser fungerar dåligt. Se på Danmark!

( Publicerad i Medievärlden 5/09)

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.