Medievärldens arkiv
Stefan Melesko blev docent på Centertidningsaffären
Publicerad: 30 september 2008, 10:50
Medievärldens ekonomiexpert Stefan Melesko blev docent i går vid Internationella handelshögskolan i Jönköping. Han har ägnat sin forskning de senaste åren åt Centertidningsaffären.
I sin föreläsning för docentgraden talade han om Centertidningsaffären fram till affär och övertagandet 2005. I arbetet har han intervjuat representanter för de företag som var med i budgivningen.
Stefan Meleskos utgångspunkt är att affären gjordes på en krympande marknad för tryckta dagstidningar, såväl vad det gäller läsare som annonsörer.
Den insikten styrde strategierna hos budgivarna. De som var störst, de som i slutändan kunde räkna hem stora synergivinster kunde lägga de högsta buden.
Hur företagen värderade sina kostnader för kapital spelade också stor roll.
Stampen vann budgivningen.
– Nu ska det visa sig om de kan ta hem synergivinsterna, säger Stefan Melesko.
Han har fortsatt följa affärens konsekvenser, och gör det året ut. Sedan kommer han att skriva andra delen av analysen. Den första delen – som presenterades i föreläsningen – publiceras i vår.
mvredaktion