torsdag23 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Starcom fick silver och brons för lansering i sociala medier

Publicerad: 12 september 2008, 06:34

Starcom hade fått fyra nomineringar i M&M awards i London för lanseringen av WeSC:s hörlurar, vilket gav ett silver och ett brons. Enligt Norden-vd:n Jens Welin står sig svenska mediebyråer bra internationellt när det gäller sociala medier. (Uppdaterad)


Starcom fick silver i kategorin ”Best use of the web” och brons i kategorin ”Best consumer goods campaign”

– Det var jäkligt roligt att vinna med ett så litet varumärke som We i en europeisk gala, säger Johan Falk kommunikationsstrateg på Starcom, som deltog i prisutdelningen.

–  Om man jämför oss med de andra varumärkena, Adidas, Nokia, Sony Ericsson som satsat väldigt mycket pengar, så har vi haft väldigt små medel. Vi har byggt en social mediekampanj där kostnaden egentligen varit noll. Vi har utnyttjar konsumenterna som kanal, och den kreativa formen och produktionen av hemsidan har webbskolan Hyper Islands klass crew11 gjort åt oss.

Enligt nytillträdde Sverige-vd:n Johan Sjökvist är byrån väldigt nöjd med resultatet.

– Det är en så stor internationell tävling, och bara att bli nominerad är fantastiskt, så att få priser måste vi vara jättenöjda med. Men vi siktar ännu högre i framtiden så klart, säger han.

Medievärlden intervjuade Jens Welin om kampanjen i papperstidningen 08/08:

Är svenska mediebyråer bäst på sociala medier?

– Jag tror i alla fall att det är ett unikum vi har eftersom vi haft så många communities i Sverige, och vi har relativt små mediebudgetar vilket tvingar oss att vara mer kreativa än mediebyråerna i större länder.

Hur byggde ni kampanjen för hörlurarna?

– Vi använde bland annat Myspace och Twitter, och olika nyhetsbrev som går ut till musikintresserade. Uppmaningen var att göra en låt på temat ”Let’s get physical” och lägga upp den på kampanjsajten. Sedan fick besökarna rösta på bidragen så att de under två månader rörde sig uppåt och neråt på en topplista.

Vad blev resultatet?

– Det blev en stor viral effekt. Alla musikintresserade som bidragit med en låt sade åt sina kompisar att gå in och lyssna och rösta. Det kom in ungefär 500 låtar och vi hade 150 000 besökare. Dessutom fick de första tusen som registrerade sig ett par hörlurar. De tio bästa blev inbjudna till en stor fest i London som vi ordnade tillsammans med tidningen Vice.

Ser ni en framtid i det här sättet att jobba?

– Ja, tricket är att hitta något slags engagemang i målgruppen, i det här fallet att bli känd för sin musik. Nu när man kan hitta kärngruppen för varumärket globalt via sociala medier kan man också samla dem på samma plats, till en fest eller liknande. Lyckas man hitta rätt trendsättare har man ambassadörer över hela världen när festen är över.

Är ni nöjda med fyra nomineringar?

– Vi har satt som långsiktigt mål att bli bäst i världen med något av våra jobb genom att ta ett guld i någon av de globala tävlingarna. Det skulle vara jättebra för alla mediebyråer i Sverige, och självklart bra för Starcom.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev