Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Stampen om köpet av OTW

Publicerad: 29 maj 2012, 06:27

Stampen köper OTW för att ta en position på en tv-marknad i snabb förändring, enligt Stampen Media Partners vd Pelle Mattisson.


Ämnen i artikeln:

OTWStampen

Vi gillar den här branschen, den har en underliggande långsiktig tillväxt. Vi ser hur företag i högre utsträckning väljer att skapa sina egna mediekanaler, säger Pelle Mattisson, vd och affärsområdeschef Stampen Media Partner.

Men ni äger redan uppdragspublicisten Appelberg?

Vi vill komma in på tv också, det är en bransch som kommer att förändras mycket de kommande åren. OTW är det sjätte största tv-produktionsbolaget i Sverige, men Strix är det enda svenskägda av de fem som är större.

Du menar att tv-mediet kommer att förändras i en riktning som gynnar företag som OTW?

Precis, det kommer att vara de som gör innehållet och har målgrupperna som kommer att tjäna pengar, jag tror att mellanleden kan få det tuffare.

Kommer ni att samordna Appelberg och OTW på något sätt?

Nej, de kommer att vara helt fristående.

Kommer något av företagen att förändra verksamheten för att inte överlappa varandra?

Nej, de kommer att drivas helt separat.

Berörs några tjänster?

Nej, Appelberg berörs inte alls. För OTW innebär det att de får en ny ägare, en bättre ägare som jag ser det. Stampen är en ”evig ägare” som inte köper för att sälja utan för att bygga långsiktigt.

Kommer Stampens övriga verksamheter märka av att OTW ingår i koncernen?

Nej, inte i någon större utsträckning. Däremot tror vi att Stampen som koncern med många kompetenser står bättre rustad att möta framtidens mediemarknad.

Köpesumman är hemlig, enligt Pelle Mattisson av hänsyn till Hakon Invest som är börsnoterat.

Uppgiften 300 miljoner har förekommit, stämmer det?

Det är rätt ordentligt fel.

Är det mer eller mindre

Ja, det är inte mer.

Stampen Media Partner köper 100 % av aktierna i OTW och tillträder bolaget 1 juni. Inom Stampen Media Partner blir OTW ett fristående verksamhetsområde.

OTW

OTW är en redaktionell partner med webb, tidningar och tv i fokus. Företaget grundades 1996 och består idag av bolagen OTW Communication, OTW Television och Susamuru Oy, med över hundratalet medarbetare. Varje år producerar OTW löpande drygt 40 tidningstitlar, flera hundra timmar television och en mängd digital media, framför allt inom webb och webb-tv. 2011 omsatte bolaget ca 230 mkr och gjorde plusresultat. Bland uppdragsgivarna finns företag som ICA, H&M, VING, TV4, IKEA och MTG TV.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

OTWStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.