Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Stampen och Microsoft samarbetar på nätet

Publicerad: 3 november 2009, 12:56

Stampenägda Familjeliv blir en ny undersida på MSN.se. Sajten finns redan på ett tiotal sajter inom Mktmediasfären, bland annat na.se och vlt.se.


Ämnen i artikeln:

MSNMicrosoft

– Det är vår nya marknadsstrategi, att vi bjuder på innehåll mot att vi får trafik, säger Ylva Hvarfner, vd på Familjeliv Media AB.

Vem kontaktade vem?

– De ringde oss för några månader sedan. De sade att de saknade familjematerial och hade frågat alla mammor där vilken sajt som var bäst. Tolv av tolv svarade Familjeliv.

– Det passade oss rätt bra för det var precis då vi hade börjat med vår strategi att få ut vårt material till andra sajter. MSN är den ledande aktören, den största webbplatsen som finns i Sverige.

Gäller samarbetet bara Familjeliv eller har Stampen fler samarbeten med Microsoft?

– Det gäller bara Familjeliv.

Men det är sanktionerat av Stampen?

– Ja, absolut, bland annat av Stampens jurister. Inom Stampen ser man bara positivt på det här sättet att arbeta, att fokusera på sin kärna och samarbeta med aktörer som ligger utanför den.

– Vi var nästan osynliga för två år sedan. Nu har vi 350 000 besökare, men vi behöver fortfarande bygga varumärket och driva trafik, och att finnas på andra sajter är att effektivt sätt att uppnå det.

Får ni länkar tillbaka då?

– Ja, på msn.se kan du läsa artikeln, när du vill diskutera eller rösta hamnar du på familjeliv.se. Hela vår sajt är byggd kring det användargenerade materialet: forumen, gallerierna och bloggarna. Vi är Sveriges mest aktiva forum, alla kategorier, med över 30 000 inlägg per dag. Även vårt redaktionella material bygger ofta på debatter, läsarberättelser och bloggposter på sajten.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

MSNMicrosoft

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.