tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Stabilt högtryck på annonsfronten

Publicerad: 17 augusti 2010, 10:49

Det pekar uppåt på de flesta håll. Tillväxten är stabil och orosmolnen få och relativt avlägsna.

Ämnen i artikeln:

IRM

Det är inte bara Svenska Dagbladet och Aftonbladet som har gjort ett bra resultat under första halvan av 2010. Tillväxten på annonsmarknaden har stabiliserat sig och det mesta pekar uppåt.

Det anser bland andra IRM:s vd Magnus Anshelm. Han ser dock några få orosmoln vid horisonten. Det handlar om vad som kan hända i viktiga marknader för den svenska exporten. Som ett exempel nämner han de stora offentliga underskotten i USA. Men annars ser det mesta ljust ut.

Årets andra och tredje kvartal kommer att visa på stora tillväxttal tror han. Men årets sista månader kan man räkna med en viss dämpning på uppgången. Dels på grund av osäkerheten på marknaden men också för att en viss återhämtning redan hade skett sista kvartalet 2009.

Senast IRM reviderade sin prognos för 2010 kom man fram till en tillväxt på 5 procent. Att jämföra med ett nollresultat vid den tidigare.

Han blev, som många andra, tagna på sängen av en rekordökning för tv-reklamen. Men Magnus Anshelm säger också att man inte ska glömma bort att även print har gjort en bra comeback efter det att botten gick ur marknaden.

Två faktorer som håller upp resultatet under den här perioden är fotbolls-VM och det stundande valet.

   Däremot gav inte bröllopet så mycket som många hade trott.

1 september kommer IRM:s siffror för andra kvartalet.

   De kommer att visa på en tydlig tillväxt.

På Riksmedia har man också märkt av högtrycket. I alla fall andra kvartalet som gick riktigt bra enligt vd Leslie Marsden.

Fösta halvåret var tillväxten 8 procent om man tittar på jämförbara titlar. Inte minst beroende på att platsannonseringen var riktigt bra. För tredje kvartalet ser det inte riktigt lika bra ut för plats.

   Men det beror på att den inte riktigt kommit igång ännu efter sommaren.

De titlar som gått bäst för Riksmedia är antingen de starka förstatidningarna eller gratistidningarna.

De senaste börjar få ett stabilt fäste på marknaden menar Leslie Marsden. Något som man jobbat stenhårt för sedan 2007.

   Vårt långsiktiga mål är att de ska vara naturligt komplement och konkurrent på den lokala marknaden.
Målet för 2010 är en tillväxt på 10 procent för Riksmedia. Men så högt ligger inte ribban i budgeten. Var man lagt den vill dock inte Leslie Marsden avslöja.

Sydsvenskan vänder

Svenska Dagbladets bästa kvartal någonsin

Aftonbladet fördubblade vinsten

Svensk annonsering ökar mest i Norden

Bråda tider för mäklarna ger rejäl skjuts på annonseringen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev